Fremtidens skole er et læringshus.
Skolens fleksible arkitektur fungerer som en schweitzerkniv af muligheder
Børnene skal ikke sidde klistret til en stol dagen lang, mens læreren står ved tavlen. Derimod lærer eleverne ved at undersøge, opfinde og designe løsninger på konkrete problemer i deres omverden.
Læringshuset skal være en kreativ ramme og stille de nødvendige faciliteter til rådighed for at stimulere og udmønte børns naturlige iderigdom og skabertrang som er grundlæggende i deres læringsproces.
Med den vision udskrev Høje-Taastrup Kommune arkitektkonkurrencen for den nye skole inklusiv daginstitution og beboerfunktioner, der skal opføres i den nye bydel Nærheden
Læringshus Nærheden bliver Danmarks første folkeskole, der fra første streg til sidste sten er designet med fokus på fremtidens kompetencer.
Det betyder blandt andet, at der lægges vægt på kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og samarbejde og fokus på science, teknologi, innovation og entreprenørskab.
- Skolens fleksible arkitektur fungerer som en schweitzerkniv af muligheder, hvor de fysiske rammer aktivt understøtter og styrker børnenes muligheder for at lære og skabe løsninger på konkrete samfundsproblemer, fortæller Michael Christensen, der er kreativ direktør og stiftende af Christensen & Co. Arkitekter, om vinderprojektet.
Børn og unge som medskabere af fremtiden
- Vi får et fantastisk læringshus, som indfrier vores visioner om at skabe en skole med et højt fagligt niveau og rammer, der imødekommer og stimulerer børn og unge - uanset deres baggrund og forudsætninger - til at udfolde deres ideer og bruge deres skabertrang til at løse virkelige problemer fra deres omverden, siger kommunens borgmester Michael Ziegler, Kons., til TV 2 Lorry og fortstter:
- Det er en læringstilgang, der ruster vores børn og unge til at være medskabere af fremtidens samfund og arbejdsmarked
Læringshus Nærheden ventes at stå klar i 2021.
Skolen bliver på ca. 15.500 m2 og får fem spor – altså fem klasser i alle årgange - samt daginstitution og idrætshal.