Nabokommuner går sammen om metrovision - men ekspert kalder argument for "plidderpladder"

Rødovre og Hvidovre vil have metro til de to kommuner for klimaets og trængslens skyld. Men det er "noget plidderpladder," siger trafikforsker.

Metro til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum er højt på ønskelisten hos de to vestegnskommuner Rødovre og Hvidovre Kommuner, der mandag nu går sammen om at arbejde for at få metronettet forlænget fra Ny Ellebjerg Station, der åbner i 2024. 

- Det er en god idé, fordi vi har alt for meget trængsel, vi har støj, vi har luftforurening i Hvidovre og Rødovre. Det har vi brug for at gøre noget ved, og der er metroen den kollektive løsning, som løser det både til Rødovre Centrum og til Hvidovre Hospital, siger Anders Wolf Andresen (SF), borgmester i Hvidovre til TV 2 Kosmopol. 

I en pressemeddelesen uddyber han:

- Hvis man kombinerer metroen med et 'parkér og rejs-anlæg' ved Hvidovre Hospital, hvor bilister kan stille bilen og benytte metroen som effektivt alternativ til den videre rejse ind i København, kunne vi også mindske trængslen og støjen i hovedstaden. 

Rødovre er landets tredje tættest befolkede kommune efter Frederiksberg og København. Undersøgelser viser - ifølge kommunerne - at en metrolinje til Rødovre Centrum vil bidrage med et betydeligt passagerantal og dermed bidrage til en bæredygtig driftsøkonomi. 

Mens trængslen på vejene presser sig på og med en udvidelse af Motorring 3, der netop er sendt i høring, så er der behov for et alternativ til de store indfaldsveje til København. 

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Spørg Os - Formular

_

- Vi er nødt til at finde mere bæredygtige svar på den stigende trafikmængde, og metro til Hvidovre og Rødovre er en vigtig del af løsningen, siger Britt Jensen (S), borgmester i Rødovre i pressemeddelelsen. 

"Jo længere væk fra Rådhuspladsen, jo færre passagerer"

Den københavnske metro består i dag af linjerne M1, M2, M3 og M4.

I 2035 står metrolinjen M5 til Lynetteholm efter planen også klar. Og endnu flere linjer kan være på vej, lød det tilbage i april. 

Her løftede politikerne på Københavns Rådhus sløret for, hvor nye linjer kan komme til at gå hen:

  • Nordvest/Bispebjerg
  • Brønshøj-Husum
  • Valby
  • Amager
  • Frederiksberg
  • Hvidovre
  • Og, hvis der kan findes ekstern finansiering, er der også ønske om metro til Malmø.

Men spørger man professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, så er mere metro generelt og til de to vestegnskommuner ikke en entydig, god idé. 

- Jeg tænker, at metroen generelt er dejlig for dem, der bruger den og knap så dejlig for dem, der betaler for den. Jo længere væk fra Rådhuspladsen, jo færre passagerer er der. Jeg er spændt på at se en samfundsøkonomisk beregning, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter: 

- Kan det hænge sammen, og hvordan skal det finansieres? Hvis de ikke kan fortælle, hvor pengene skal komme fra, så kan de godt glemme det igen. 

Hvidovre Hospital er et af Region Hovedstadens syv hospitaler, hvor mange borgere dagligt har sin gang. 

-  Det trækker op at bygge metro til Hvidovre Hospital, fordi der er mange der arbejder der og skal derhen, siger Mogens Fosgerau.

"Det er noget plidderpladder"

Både Hvidovre og Rødovres borgmestre lægger vægt på, at et kommende metroprojekt mindsker trængslen og er en klimavenlig løsning, men det er det ikke, hvis man spørger Mogens Fosgerau. 

- Det er noget plidderpladder. Det vil trække lidt passagerer fra biler, men al erfaring viser, at det ikke er ret meget. Det vil trække endnu mere fra de grønne transporterformer – gående, cyklister og buspassagerer. Det vil være ekstremt dyrt for klimaet. Det er virkelig dårlig klimapolitik, og det koster på klimaet at bygge den, siger han og fortsætter:

- Den CO2, som kommer ud af bilerne, er det mest regulerede CO2, fordi vi har masser af skatter på biler. Den CO2, man bruger på at bygge metro, er svær at hive hjem. 

Men den kritik er borgmester fra Hvidovre Anders Wolf Andresen (SF) ikke enig i. 

- Jeg synes, han (Mogens Fosgerau, red.) skal komme til Hvidovre og Rødovre og se den voldsomme biltrafik, vi har gennem vores kommuner, som skal ind til København. En af hovedpointerne er jo, at vi kan flytte en masse bilister fra motorvejen. Og det er sådan set hele pointen med det - at vi kan løse det problem, siger han til TV 2 Kosmopol. 

Staten skal hjælpe

Metrobyggeri er en dyr omgang, og i Rødovre og Hvidovre er håbet, at staten vil hjælpe med at finansiere metroen. 


- Staten laver rigtig mange store investeringer blandt andet i motorveje rundt omkring i landet. Hvis det skal lykkes i vores hovedstad, så skal det ikke være mere motorvej, så skal det være kollektiv trafik. Og så skal staten hjælpe os med et metrosystem, siger Anders Wolf Andresen (SF), borgmester i Hvidovre til TV 2 Kosmopol og fortsætter: 

- Vi har regnet på, at med det store passagertal der kommer, så er selve driften bæredygtig i sig selv. Men investeringen skal staten hjælpe med, ligesom den bygger motorveje alle mulige andre steder, så behøver vi noget metro.

Hvidovres borgmester, Anders Wolf Andresen, SF, fortæller om de to kommuners ambition.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik