Beboere i protest over neonskilt: Vil ikke have lysreklamer på plads i København

Virksomhed er landet i den største shitstorm i 100 år, efter de søgte om lov til at placere et reklameskilt på Enghave Plads.

OPDATERING
Clock03. maj 2023, kl. 14:15
TV 2 Kosmopol er efter udgivelsen af denne artikel blevet kontaktet af Coca Cola Europe, som oplyser, at de ikke har tænkt sig at opsætte en lysreklame på Enghave Plads. - Vi har på ingen måde købt, betalt eller produceret noget som helst skilt, som skal hænges op på Enghave Plads. Jeg kan godt forstå beboerne, og jeg har talt med dem i dag og oplyst, at vi ikke har lyst til at genere nogen derude. - Vi har altid den proces, at hvis det er til gene, så trækker vi os. Og det gør vi helt sikkert her, siger Annette Spanggaard, som er direktør for Public Affairs og kommunikation for Coca Cola Europe.

Et lysende skilt for en populær læskedrik er omdrejningspunkt i en sag, der har skabt stor debat i København. 

Virksomheden Luma Landmarks, der ejer flere lysskilte i København, har ansøgt kommunen om lov til at opsætte et lysende reklameskilt for Coca-Cola på Enghave Plads. 

Det har fået omkring 1000 københavnere op af stolen. 

I skrivende stund har 856 borgere skrevet under på underskriftindsamlingen "NEJ til kæmpe Coca-Cola lysreklame på Enghave Plads", mens mere end 200 borgere har udtrykt deres bekymringer i henvendelser til Vesterbro Lokaludvalg, som nu er videregivet til kommunen. 

"Lysreklamer passer hverken æstetisk eller stemningsmæssigt på Enghave Plads", skriver en, mens en anden konkluderer: "Reklameskiltet vil være beskæmmende for den smukke, gamle arkitektur". 

Desuden skriver beboerne, at de frygter for lysforurening og konsekvenser for biodiversiteten, hvis det røde Coca-Cola-logo skal oplyse pladsen i døgndrift. 

Største protest siden slagtergårdene

Coca-Cola-skiltet vil være 1,60 meter højt og ti meter bredt. Med rød og hvid skrift vil der stå "Coca-Cola Zero Sugar". 

Hvis altså ikke det lykkes beboerne at standse projektet. 

- Vi synes ikke, at det passer ind på pladsen, siger Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg, til TV 2 Kosmopol:

- Desuden mener vi ikke, at skiltet lever op til retningslinjerne. Hvis folk vil hænge altaner op, skal de passe ind arkitektonisk og være symmetrisk, så det virker ulogisk, at de kan hænge sådan et skilt op. 

Lokaludvalget ønsker derfor, at Teknik- og Miljøudvalget stemmer imod skiltet. Desuden ønsker de, at Enghave Plads fjernes fra listen over de områder i København, hvor det er tilladt at opsætte lysreklamer. 

- Siden man vedtog det, har vi fået en metrostation med et stort, rødt skilt, så det passer ikke ind, at man hænger et andet rødt skilt op, siger Thomas Egholm. 

Ville I mene noget andet om skiltet, hvis det i stedet var blåt?

- Nej, det tror jeg ikke, siger han:

- Det her er jo den største protest, vi har oplevet siden slagtergårdene (de historiske gårde, der blev revet ned i 2017, red.), og det viser os, at det er noget, der ligger folk på sinde, siger Thomas Egholm. 

Lokaludvalget bliver bakket op af Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester. 

- Jeg er helt enig med vesterbroerne i, at en kæmpe Coca-Cola reklame på ingen måde hører til på Enghave Plads, og jeg ser gerne en generel afkommercialisering af bybilledet, oplyser Line Barfod (EL) i en mail til TV 2 Kosmopol. 

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Her må der opsættes lysreklamer i København

Der er 15 placeringer i København, hvor det er tilladt at opsætte lysreklamer. En af dem er Enghave Plads. Læs resten i listen nedenfor.

  • Hans Knudsens Plads

  • Trianglen

  • Nørrebro Station

  • Nørrebros Runddel

  • Dronning Louises Bro

  • Nørreport

  • Rådhuspladsen og den indre del af Vesterbrogade

  • Vesterport

  • Vesterbros Torv

  • Vesterbrogade/Frederiksberg Allé

  • Enghave Plads

  • Toftegårds Plads

  • Christmas Møllers Plads

  • Sundbyvester Plads

  • Kay Fiskers Plads

Kilde: Københavns Kommune

Værste shitstorm i 100 år

Luma Landmarks er noget overraskede over beboernes reaktion på lysskiltet. Ifølge direktør Bibi Tromholt har virksomheden siden 1930'erne hjulpet annoncører med at sætte lysreklamer op i hovedstadsområdet, og hun har aldrig før oplevet kritik fra naboer, fortæller hun. 

- Vi står for rigtig mange reklamer ved Rådhuspladsen, langs søerne - jeg har passet Irmahønen i over 30 år, og vi har aldrig haft sådan en shitstorm, siger Bibi Tromholt til TV 2 Kosmopol:

- Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, og jeg synes, at det er synd for Coca-Cola, der uberettiget er havnet i det her. 

Hun understreger, at Enghave Plads er på listen over steder, hvor der må opføres lysreklamer, og sammen med Coca-Cola mente de, at det "gav god mening" at opsætte reklamen netop dér. 

- Det er et lækkert område med restauration og caféer, så det er et sted, man gerne vil vise sig som virksomhed. Annoncører vil gerne være steder, hvor der er hyggeligt og mange mennesker. Vi har fravalgt Rådhuspladsen, da der er for meget støj, siger hun og tilføjer: 

- Hvis det var muligt at opsætte lysreklamer i Middelalderbyen, ville det også være et attraktivt sted, da der er et rigt caféliv. 

Ikke den nye rådhusplads

Ifølge Bibi Tromholt vil reklameskiltet ikke lyse døgnet rundt - det vil slukke om natten ligesom mange andre lysskilte. Desuden vil skiltet ikke lyse kraftigt.

- Vi har meget stor erfaring med at dæmpe lyset, så det ikke lyser ind i folks stuer, så der er ikke nogen, der vil blive generet af det, siger hun. 

Hun ved, at et ti meter langt skilt kan lyde af meget, men det vil ikke syne særlig stort, når det er placeret på taget af en bygning på fem-seks etager, mener hun. 

Samtidig mener hun ikke, at beboerne har grund til at være bekymrede for, at Enghave Plads bliver det nye Rådhuspladsen. 

- Det kommer ikke til at ske, for man vil gerne have, at reklamen er synlig fra Istedgade, så den bliver set, fra hvor der er mest trafik, og det kan man ikke på de andre tage, siger Bibi Tromholt. 

Reaktionen fra beboerne kommer ikke til at have indflydelse på Luma Landmarks' ønske om at placere reklamen på pladsen, fortæller hun. 

- Folk har fundet ud af, at hvis man larmer nok, får man en reaktion. Der kører en proces i kommunen nu, og det skal den have lov til, siger hun. 

Ifølge Københavns Kommune kræver reklameskiltet dispensation fra lokalplanen. Ansøgningen er nu til naboorientering frem mod 4. maj, hvorefter Teknik- og Miljøudvalget skal drøfte sagen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik