Beboere må vente på ren luft: Landstrøm til krydstogtskibe forsinkes

Et mislykket udbud har ført til, at de første landstrømsanlæg til krydstogtskibe tidligst kan stå klar i starten af 2025 og først være fuldt udbygget i 2028. Frustrerende, mener nabo, der tvivler på tidsplanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Når krydstogtskibe lægger til i kaj Københavns Havn, holder de i en form for tomgang med store dieselgeneratorer tændt, hvilket påfører luftforurening og gener for især de nærmeste beboere. Det kan landstrømsanlæg ændre på. (Arkivfoto).

Først hed det 2021. Så blev tidsplanen ændret til 2023 og siden til 2024.

Men nu bliver det altså tidligst i 2025 og så endda kun delvist, at de længe ventede og imødesete anlæg, der kan forsyne de stærkt forurenende krydstogtskibe i København med strøm fra land, bliver etableret.

I marts måned meddelte bygherren By & Havn, at udbudsrunden for de i alt fem landstrømsanlæg – to ved Langelinie og tre ved Oceankaj – ikke havde affødt bud fra villige entreprenører inden for prisrammen, og at der derfor skulle en ny og revideret udbudsrunde til.

Et nyt notat til Økonomiudvalget i Københavns Kommune viser nu, at det formentlig først bliver i 2028, at Københavns to krydstogskaje er fuldt udrustet med strøm til de anløbende krydstogtskibe.

I stedet for opkobling til næste år går By & Havn nu efter en etablering i faser, hvor to landstrømsanlæg skal være klar i starten af 2025, mens de resterende tre anlæg først fuldender den politiske aftalte om strøm til skibene i 2028.

Og alt dette er under forudsætning af, at der kommer styr på både et manglende lovgrundlag, en ikke-afklaret finansieringsmodel - og at det næste udbud rent faktisk bærer frugt.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvad er et landstrømsanlæg?

Kort fortalt er det et anlæg, der kan tilkoble store skibe elnettet og forsyne det med strøm.

Hvis et stort skib er koblet på landstrøm, kan det slukke for hjælpemotorer og generatorer, når det ligger ved kaj.

Derved slipper skibet for at forbruge brændstof for at holde skibet kørende i en slags tomgang, hvilket så betyder, at man slipper for at luftforurene i et beboet område og udlede store mængder CO2, kvælstof og partikler i retning mod byen.

For at et skib kan modtage landstrøm kræver det, at skibet har installeret teknologi til at modtage landstrøm i form af et opkoblingsanlæg.

Mens der generelt er en udvikling i retning af, at krydstogtskibe enten bygges eller opgraderes med denne teknologi, er det langt fra alle, der kan kobles på landstrøm. Bergen i Norge, der årligt tager imod et stort antal krydstogtskibe, vurderede i 2022 ifølge branchemagasinet Søfart, at under halvdelen af de anløbende skibe kunne benytte landstrøm.

Naboer begræder nølen

Den nyhed er bittersød læsning for Birger Jensen.

Han er nabo til krydstogtsterminalen ved Langelinie og bor ganske få meter fra kajen, hvor de enorme skibe anløber. Samtidig er han formand for grundejerforeningen i området.

- Vi er jo forargede over, at det oprindeligt bliver lovet til 2021. Så havner den ét sted, og man kører lidt i det. Så siger de 2023. Så bliver det 2024. Og nu siger de så 2025. Historien er jo skrevet, og vi kan ikke lave om på, at det har været total fejlet, siger han og fortsætter:

- Men okay. Hvis det så er 2025, at vi kan få et enkelt landstrømsanlæg her, så støtter vi som naboer det og håber, at det kommer til at ske. Man skal være optimist og se positivt på tingene. Hvis det er det, By & Havn skønner muligt, så er det det, man skal gå efter. For det her nølen kan ikke fortsætte.

Birger Jensen understreger, at hverken han eller beboerne i området er imod krydstogtsturisme.

Tværtimod, påpeger han, så giver det liv til bydelen. Og, tilføjer han, de fleste har jo bosat sig i området velvidende om, at der anløber krydstogtskibe.

- Men vi synes ikke, det er for meget forlangt, at man gør noget for at sikre borgernes helbred. Vi ved, at partikelforureningen fra skibene her er voldsom og kan medføre alvorlige sygdomme, siger Birger Jensen.

På dage med pålandsvind kan udledningen være så massiv, at forureningsgraden på Langelinie er på niveau med den trafikerede H.C. Andersens Boulevard midt i myldretidstrafikken, har Rådet for Grøn Omstilling tidligere påvist.

En rapport fra 2019, hvor Nationalt Center for Miljø og Energi kortlagde luftforurening, viste, at udledningen af fine partikler fra et krydstogtskib, der ligger til i en dansk havn, svarer i snit til udledningen fra omkring 5000 personbiler, der kører i bytrafik, mens udledningen af NOx-forurening (kvælstofmonooxid og kvælstofdioxid) svarer til 3500 personbiler i bytrafik.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Mens Oslo-færgerne (til venstre) kan kobles på et landstrømsanlæg, som rederiet DFDS har anlagt med EU-støtte, kan krydstogtskibe som det til højre på billedet endnu ikke koble sig på, når de lægger til ved eksempelvis Langeliniekaj. (Arkivfoto).
Foto: Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Stiller spørgsmålstegn ved økonomi og tidsplan

I orienteringen til Økonomiudvalget fra By & Havn fremgår det samtidig, at der er uklarhed om projektets økonomi.

For mens et tidligere overslag har lydt på cirka 130 millioner kroner, fremgår det nu, at den økonomiske ramme i stedet er mellem 300 og 350 millioner kroner – altså mere end en fordobling.

Samtidig er det ifølge orienteringen ”en forudsætning for, at arbejdet kan igangsættes, at der sikres lovhjemmel for kommunal medfinansiering af landstrømsanlægget via det besluttede lån”.

Med andre ord er der altså ikke styr på, hvorvidt det overhovedet er lovligt, at Københavns Kommune er med til at betale for anlæggene.

Det springer i øjnene på naboen Birger Jensen.

- For det sår for mig tvivl om, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre inden foråret 2025. Jeg frygter, at det vil betyde, at det bliver endnu mere forsinket, siger han til TV 2 Kosmopol.

Samme melding kommer fra Allan Marouf, der er formand for Østerbros lokaludvalg.

- Jeg tror ikke på, at det kan lade sig gøre inden for 2025. Jeg er meget bekymret for finansiering, fordi de stadig ikke engang ved, hvordan det her skal finansieres. Og de ved ikke engang, om loven er på plads til finansieringen, siger han.

Ifølge lokaludvalgsformanden har hele forløbet været langtrukket og uskønt og præget af manglende informationer og gennemsigtighed for borgerne på Østerbro.

- Det handler om ren luft. Vi kræver ren luft. Generne og helbredsproblemerne er så store. Det er da ikke for meget forlangt, at man sikrer borgernes helbred. Det må da være en borgerrettighed, at man har ren luft og rent vand, siger Allan Marouf.

By & Havn: Vi har ændret løsningen

TV 2 Kosmopol har spurgt By & Havn, hvorfor det ikke er muligt at komme i mål med hele det aftalte projekt, inden 2025-sæsonen starter.

I et skriftligt svar fortæller Anne Skovbro, administrerende direktør for By & Havn, at "de er virkelig optagede af at kunne levere landstrøm til den sæson, vi har lovet".

- Derfor har vi sammensat et nyt projekt og justeret udbuddet til efter en god dialog med markedet og de tidligere bydere. Den nuværende opdeling i etaper gør, at vi kan levere landstrøm på både Oceankaj og Langelinie til de skibe, der ønsker at benytte løsningen til tiden til krydstogtsæsonen i 2025, skriver direktøren videre.

Men det er som sagt ikke hele løsningen, der vil ligge klar i 2025. De resterende tre anlæg bliver først etableret i 2028. 

Hvordan forsvarer i det over for de beboere, der blev stillet til udsigt, at landstrøm skulle etableres helt tilbage i 2021, at de nu er udskudt igen-igen?

- Planerne er ikke udskudt. Vi har ændret løsningen. Vi vil kunne levere landstrøm til de skibe, der kan benytte anlæggene i 2025. Som det er nu, er det langt fra alle skibe, der kan modtage landstrøm. Ved at opdele det i etaper, håber vi at kunne følge med efterspørgslen i de kommende år, skriver Anne Skovbro i en mail.

Hvorfor orienterede I ikke om den ændrede tidsplan og økonomi i forbindelse med pressemeddelelsen om det fejlslagne udbud i marts måned?

- Vi orienterer om den nye løsning nu, hvor vi har en ny løsning. Den er kommet frem efter, vi annullerede udbuddet og har haft dialog med rådgivere og bydere, skriver Anne Skovbro:

- Vi har valgt at opdele entreprisen i tre delleverancer, hvorved i fortsat kan levere landstrøm til sæsonen 2025. Vi forventer, at den nye opdeling vil have en positiv indvirkning på både anlægget og økonomien.

TV 2 Kosmopol har desuden spurgt til den fordoblede økonomiske ramme. Her oplyser By & Havn, at anlægsomkostninger - særligt på elkomponenter og materiel - har undergået en voldsom stigning de seneste par år. 

Uønsket mange steder

København er langt fra den eneste by, hvor krydstogtsturisme påvirker beboere og miljø.

Flere steder er mange lokale deciderede modstandere af den sejlende turisme, og i byer som Venedig og Barcelona har store protester ført til handling mod krydstogsturisme.

I førstnævnte har bystyret forbudt de store skibe at lægge til, og i stedet sejles de mange turister fra krydstogtskibene til Venedig via mindre både. I Barcelona har lokale såvel som politikere sammenlignet turismeformen med ”en plage af græshopperne” og kritisere turisterne for at dukke op i store mængder og fylde i gadebillede for blot at forsvinde igen efter få timer uden at bidrage til den lokale økonomi.

Også i Norge, hvor krydstogtsturismen er væsentligt større end i Danmark, har der været protester, hvor flyers og stickers med teksten ”Cruise? Not welcome!” har været omdelt i byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Verdenskendt blev den norske lokalpolitiker Svein Ingvald Opdal i 2018 for dennes nøgenprotest fra havnen ud mod skibene i Sunnfjord i det vestlige Norge.

Spejder vi over Atlanten arbejder græsrodsbevægelser fra Seattle i nordvest til Key West i sydøstpunktet Florida for at begrænse industrien, mens oprindelige folk i det vestlige Canada og det sydlige Alaska har påpeget, at krydstogtturismen er med til at fordrive dem.

Og i Caribien, hvis lande til sammen udgør verdens største destination for krydstogter, pågår der også en diskussion om, hvorvidt man skal frigøre sig fra den form for turisme. Blandt andet i Den Dominikanske Republik, hvor en aktuel anlæggelse af en krydstogtsterminal i en sårbar biosfære har ført til protester fra lokale fiskere.

Ifølge krydstogtnetværket CruiseCopenhagen, som er en del af VisitCopenhagen, ventes cirka 565.000 krydstogtsgæster i København i 2023. Langt de fleste vil dog anløbe Oceankaj i Nordhavn og ikke Langelinie, der for tiden og de kommende mange måneder gennemgår en større renovering.

I 2019 tog København imod næsten en million krydstogtsturister.

Omvendt lyder argumentet fra dem, der bakker op om krydstogter, at turismeformen (såfremt den når 2019-niveauet igen) årligt bidrager med en omsætning på 1,25 milliarder kroner og skaber 2.400 fuldtidsjobs i Danmark.

Link kopieret!

Seneste nyt

Tinka-kort skaber kø på mindst 200 meter

I denne weekend kan danskerne samle de såkaldte "portalkort", der er særlige Tinka-kort, og søndag er der mulighed for at hente dem i landets Føtex-butikker. Det har i Frihedens Butikscenter i Hvidovre skabt en kø på mindst 200 meter, skriver Ekstra Bladet.

Link kopieret!

FCK kæmper forgæves mod uromagere i klubbens fanmiljø

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København er plaget af et fanmiljø, hvor der i visse grupperinger hersker en rå atmosfære med vold, narkosalg og utryghed.

Det skriver Politiken i en længere artikel, hvor avisen har talt med mere end ti personer i og omkring FCK's fanmiljø.

De beretter alle om en forrået atmosfære og øget voldsparathed både i Parken - især på endetribunen Sektion 12 - og på udebaneture. De har ønsket at være anonyme for at beskytte sig selv.

- Der er ligesom et selvbestaltet fanpoliti. Følger man ikke dem, kan man enten skride eller få et par på hovedet. Jeg kender flere, der har fået tæsk i Parken, siger en anonym FCK-fan til Politiken.

Ingen i FCK har ønsket at stille op til interview. Men man erkender problematikken i et skriftligt svar fra klubben som en samlet enhed.

- Vi oplever, at der sker flere episoder omkring fodbolden, som på ingen måde er forenelige med FC København.

- Det er dybt frustrerende, at nogle mennesker ifører sig tøj med FCK-logo på og går ud ad døren med en idé om, at de så kan overtræde lovgivningen i vores navn, skriver klubben til Politiken.

FCK påpeger, at det er en lille gruppe uromagere, der står bag vold og hærværk. Klubben henviser til en spørgeskemaundersøgelse, hvor 98 procent har svaret, at de er trygge ved at komme i Parken.

Samtidig er FCK opmærksom på, at nye fraktioner fylder mere i billedet særligt på udebane, og at man leder efter løsninger.

Link kopieret!

Tørvejr i det meste af landet

Søndag middag er der fortsat lidt regn rundt om i landet, men for langt de fleste danskere står den efterhånden på tørvejr.

De steder, hvor det regner, vil det være i form af let regn eller finregn.

Resten af dagen forventes det altså at holde mest tørt, men dog noget gråt i gråt.

I Nordjylland kan man måske være heldig med et enkelt solstrejf.

Link kopieret!

Syrere vil demonstrere på Rådhuspladsen

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Den syriske diktator Bashar-al-Assad er faldet, og det markerer syrere i Danmark i dag.

Syrisk Forening i Danmark, SFD, oplyser til TV 2 Kosmopol, at de vil markere de dramatiske begivenheder i Syrien med en demonstration på Rådhuspladsen i dag klokken 14.

Foreningen skriver samtidig på sin Facebook-side, at den vil demonstrere i Aarhus fra klokken 13-15.

Link kopieret!

Minister fra Moderaterne stiller op til Folketinget i København

Christina Egelund (M) stiller op til Folketinget i Københavns Storkreds.
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) meddeler søndag på Moderaternes X-profil, at hun stiller op til næste folketingsvalg.

Det bliver i Københavns Storkreds, at ministeren vil på stemmesedlen. Christina Egelund begrunder sit valg med, at hun vil være med til at løse "nogle af min generations allerstørste udfordringer".

- Det, synes jeg, er helt enormt vigtigt.

- Derfor stiller jeg op for Moderaterne til næste folketingsvalg. Og det gør jeg her, hvor jeg bor, i Danmarks hovedstad, København, som jo er, synes jeg, verdens allerdejligste by, siger hun på X.

I en pressemeddelelse siger hun, at "det er en stor ære" at stille op i Københavns Storkreds.

- København er en by fuld af energi, mangfoldighed og store muligheder, men vi står også over for væsentlige udfordringer – fra klima og boligpolitik til at skabe bedre uddannelses- og jobmuligheder for de unge. Jeg glæder mig til at kæmpe for løsninger, der skaber værdi for københavnerne og for Danmark, siger hun i pressemeddelelsen.

Christina Egelund stillede ikke op ved det seneste folketingsvalg i november 2022.

Link kopieret!

I morgen kan "juletræ" spottes på himlen over København

Juletræ på himlen over København mandag
Foto: Forsvaret

I morgen vil op til 12 svenske Gripen-fly om tre danske kampfly flyve i formation lignende et juletræ langs den danske side af Øresund og over København. Det sker omkring klokken 14, og flyene kan bedst ses fra Kastellet i København eller langs kysten nord eller syd for, skriver Forsvaret på X.

Link kopieret!

Brøndby har anfører og topscorer tilbage i pokalbrag

Der var søndag formiddag flere gode nyheder for Brøndby, der udtog truppen til den første af to pokalkvartfinaler mod AGF.

Både topscorer Mathias Kvistgaarden og anfører Jacob Rasmussen er tilbage i truppen efter skader. Det oplyser Brøndby på fodboldklubbens hjemmeside.

Kvistgaarden blev skadet i en kamp for det danske U21-landshold 15. november. Angriberen har siden misset to kampe i Superligaen for Brøndby.

Forsvarsspilleren Jacob Rasmussen har ikke været med i de seneste tre kampe for Brøndby. Men anføreren er også indlemmet i truppen på 20 mand mod AGF.

Dermed er Brøndby på papiret styrket i begge ender af banen.

Link kopieret!

Der mangler 2000 speciallæger i landets praksisser og sygehuse

Der mangler i alt 2000 speciallæger på de danske sygehuse, i lægepraksisserne og speciallægepraksisserne.

Det viser en ny analyse foretaget af Lægeforeningen ifølge Berlingske.

- Alle skal have adgang til en praktiserende læge, hvor de bor. Der skal også være speciallæger nok på alle sygehuse, lige så vel som der er behov for flere praktiserende speciallæger, siger Lægeforeningens formand, Camilla Rathcke, til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google