Endnu mere parkeringskaos: Henrik efterlyser hensyn fra kommunen

Vejarbejde og ombygninger optager mange parkeringspladser i København. Nu har en beboer og erhvervsdrivende i Indre By fået nok.


Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Du kender det sikkert. Den tætte bytrafik i København kombineret med forsøget på at finde en parkeringsplads. Bare tanken om det kan være nok til at vælge cyklen eller offentlig transport.

Men for dem der bor og arbejder i København, er det ikke nødvendigvis altid en mulighed. Derfor kan kampen om parkeringspladser være ekstra hård at kæmpe.

quote Vi kan jo altid gøre ting bedre.

Jane Snog, Områdechef, Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

Når der så ovenikøbet kommer en ekstra modspiller på banen - i form af inddragede parkeringspladser til vejarbejde eller ombygninger - så kan det være enormt frustrerende.

Sådan er det i hvert fald for Henrik Busch, der både arbejder og driver virksomhed i Indre By.

- Det er uden hensyn til dem der bor her, arbejder her og lever af at drive virksomhed i byen. Og det er forkert, siger han.

Run på pladserne

Han har fuld forståelse for, at byen af og til skal fornyes, men han efterlyser, at kommunen bliver bedre til at koordinere, hvor mange pladser der lånes ud til andet end parkering i de forskellige byområder.

- Det er fint, for noget af det er nødvendigt. Men koordinationen af det og opfølgningen på det halter enormt, siger han.

Der er da også stort run på parkeringspladserne. Flere steder i Københavns Kommune er der nemlig udstedt flere parkeringslicenser, end der er offentlige parkeringspladser.

Dertil kommer alle de biler, som ikke har parkeringslicenser i København, men som alligevel benytter kommunens parkeringspladser mod betaling.

(Artiklen fortsætter under grafen.)

Som diagrammet her viser, var der flere bydele i Københavns Kommune, der i 2021 havde flere udstedte beboerlicenser, end der er offentlige parkeringspladser
Som diagrammet her viser, var der flere bydele i Københavns Kommune, der i 2021 havde flere udstedte beboerlicenser, end der er offentlige parkeringspladser
Foto: Katrine Angel / TV 2 Lorry

- Jeg er ikke ligeglad, fordi jeg bor her. Jeg vil gerne kunne sætte min bil her. Jeg har betalt for det, og de sælger et produkt, som jeg stort set ikke har til rådighed i visse perioder, siger han. 

Det skal dog understreges, at en beboerlicens ikke er li med en garanti for en parkeringsplads.

Problemet med parkering er da heller ikke nyt. Allerede for et år siden kritiserede beboere på Østerbro den måde, som kommunen giver tilladelse til, at parkeringspladser kan optages på.

Kommunen forsøger at tage hensyn

I sin frustration over kommunen, har Henrik Busch nu sendt Teknik- og Miljøudvalget en mail, hvor han opfordrer til, at man bliver bedre til at koordinere, hvor, hvornår og hvor mange pladser, man inddrager ad gangen. 

- Jeg håber, de vil lytte og i hvert fald lade være med at nedlægge flere p-pladser. De skal tage hensyn til dem, der er, og få dem i spil så meget som muligt, siger han.

- Ikke som her, tudetosset, at tage 14-15 parkeringspladser ud af drift i over en uge, for noget hvor de godt kunne have arbejdet på tre eller fire pladser ad gangen. Det er mit håb, fortsætter han, med henvisning til den situation, der lige nu er på Borgergade, hvor en lang række pladser er inddraget til renovering. 

Hos Københavns Kommune fortæller man, at det er et problem, man er opmærksom på.

- Vi tager så mange hensyn, som det er muligt, men vi kan jo altid gøre ting bedre. Vi forsøger så vidt muligt at indskrænke sådan nogle arealer, men der er kun det offentlige byrum tilbage at gøre i, siger Jane Snog, der er områdechef i kommunens Teknik- og Miljøforvaltning til TV 2 Lorry. 

Men man skal altså ikke regne med, at man helt kan undgå at inddrage pladser i fremtiden.

- Det er de steder, vi kan placere ting. Det kan være containere, hvis private skal renovere bygninger, facader og tage, men det er også der, vi har vores arbejdsarealer, fortæller områdechefen.

Du har læst en artikel fra TV 2 Kosmopol


Spørg Os - Afstemning

_


Vis mere
visitationszone-noerrebro

Visitationszone genindføres på Nørrebro og i Nordvest

Metrolinje KBH

Se kortet:
Her vil flertal lægge ny metrolinje i København

Vis mere