Hovedstadskommuner forpligter sig til at reducere forurening fra kollektiv bustrafik
Regeringen vil gøre op med forurening fra offentlige diesel- og benzinkøretøjer i Danmarks seks største byer. Københavns- og Frederiksberg Kommune er med i projektet.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) var torsdag flankeret af Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), samt Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K).
Det skete som led i præsentationen af klimasamarbejdsaftaler om den grønne omstilling i især den kollektive trafik.
Regeringen vil nemlig gøre op med forurening fra offentlige diesel- og benzinkøretøjer i Danmarks seks største byer - heriblandt København og Frederiksberg.
- I har begge to forpligtet jer til, at alle nye busser skal være nul-emissionsbusser fra i år, og I har også forpligtet jer til, at alle jeres eksisterende dieselbusser skal være omstillet til nul-emission i 2025, sagde Benny Engelbrecht ved præsentationen.
Sammen går København og Frederiksberg ind i en klimasamarbejdsaftale om primært at reducere forurening fra den kollektive bustrafik.
Aftalerne skal være med til at understøtte og accelerere den grønne omstilling i landets kommuner. Konkret skal alle nye bybusser derfor være nul-emission fra 2021. Og i København skal samtlige 354 bybusser være nul-emissionsbusser inden 2025.
Stadig biler på Frederiksberg
Både Københavns overborgmester og Frederiksbergs borgmester går meget op i samarbejdet - til stor glæde for transportministeren.
- Jeg synes, det er fremragende, når man har borgmestre fra to forskellige partier, som har nøjagtig den samme målsætning, siger Benny Engelbrecht til TV 2 Lorry.
Hovedparten af kommunerne forpligter sig også til at omstille de kommunale bilpakker. Således skal alle ny-leasede eller ny-indkøbte kommunale biler være grønne fra 2021.
Udover det overordnede mål har de seks byer, som indgår i samarbejdet, også hver især en række andre tiltag, som blandt andet skal finansieres af regeringen.
På Frederiksberg tror man stadigvæk på biler, men borgere med elkøretøjer skal fremover ikke have mere end 250 meter til nærmeste ladestation.
- Langt de fleste på Frederiksberg transporterer sig i offentlig tranport eller på cykel, og der har vi en lidt anden politik end København. Vi vil jo rigtig gerne gøre det attraktivt at vælge cykel og kollektiv transport, men vi vil ikke gøre det ved at nedlægge en helt masse p-pladser. Til gengæld vil vi gerne have, at de vælger el, og det er det, vi nu sætter strøm på, siger Simon Aggensen til TV 2 Lorry.
Ingen biler i indre by
I København vil man åbne for muligheden for helt at lukke for færdsel af benzin- og dieseldrevne køretøjer i bestemte områder af byen. Såkaldte nul-emissionszoner.
- Der er de her nul-emissionszoner, som kunne være et yderligere bidrag, hvor man kun må køre ind med en grøn bil. Men vi har ikke lagt os fast endnu på, hvor de skal være, siger Frank Jensen til TV 2 Lorry.
Et godt bud på hvor nul-emissions zonerne skal ligge kan dog være indre by, hvor der er størst mulighed for i stedet at tage den kollektive trafik. Og bor man indenfor zonen i en diesel- eller benzindreven bil.
- Så må man parkere sin bil udenfor der, hvor zonen den er, siger Frank Jensen.
Endeligt ser overborgmesteren gerne, at trafikken i et bestemt område i Indre By ikke bare bliver grønnere, men faktisk helt fri for køretøjer.
For som han siger, så var Middelalderbyen, som er mere end 800 år gammerl, ikke skabt til biler.
- Der var slet ikke biler, da den blev bygget, og derfor er det min drøm og mit mål, at vi allerede her i år skal træffe beslutninger om at sætte en 6-8 områder igang i middelalderbyen, som bliver helt bilfrie, siger Frank Jensen.