Tusinder af mennesker skal i de næste to uger finde andre måder at komme på arbejde på, i hvert fald hvis de plejer at benytte sig af metroens Cityring med linjerne M3 og M4.
Lukningen trådte i kraft natten til lørdag og skyldes testkørsler.
Mandag var altså den første hverdag uden de to travle metrolinjer. Det er dog lykkedes passagererne at finde andre løsninger.
- De meldinger, vi har fået, lyder på, at folk har reageret fint. Og så er der jo færre mennesker, der skal med metroen, fordi det er vinterferie, forklarer Jakob Keinicke Sørensen, der er chef for Assets & Renewals i Metroselskabet, til TV 2 Kosmopol.
Lukningen er trådt i kraft, fordi Metroselskabet er i fuld gang med at teste kørslen på M4-linjen, som skal åbne til sommer.
M4 strækker sig fra Sydhavn til Nordhavn - og på en stor del af sin tur deler den skinner med Cityringens M3.
Hvorfor tester I egentlig ikke bare om natten, og så kan I køre med passagerer om dagen?
- Vi har været gennem et hav af alternativer, fordi vi helst vil køre så meget metro som muligt. Men vi har fravalgt dem (alternativerne, red.), fordi testkørslen ellers ville blive trukket ud over en meget lang periode, forklarer Jakob Keinicke Sørensen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Man skal pga EU regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data. Vi har lavet en forklaring her.
Endnu en - mindre - lukning forude
Han siger videre, at der også vil være risiko for at komme til at genere en masse passagerer unødigt.
- Hvis vi kun testede om morgenen, så ville vi skulle stille om om morgenen og være klar til myldretid. Men det er der en masse risici forbundet med, for vores pendlere ville opleve morgener, hvor det så alligevel ikke fungerede. Og rent kommunikationsmæssigt er det også nemmere med en samlet periode end med spredte lukninger, siger han.
De godt to ugers lukning bliver ikke den sidste inden den endelige åbning af M4.
Jakob Keinicke Sørensen fortæller, at det cirka en måned inden åbningen af M4 bliver nødvendigt at lukke systemet et døgn. Her skal der køres såkaldte trial runs, hvor metroen bemandes, som om den var i drift.
I de næste 14 dage vil der være masser af trafik nede i Cityringen - men ingen passagerer.
Den øvelse betyder i øvrigt, at metroselskabet taber omkring 25 millioner kroner i billetindtægter.
Jakob Keinicke Sørensen understreger, at den midlertidige lukning kun gælder M3 og M4, mens de to "gamle" linjer - M1 og M2 - kører som normalt.