Da kalenderen i nat skiftede fra september til oktober, blev det med et slut for gamle dieselbiler at køre ind i København og Frederiksberg Kommuner.
Fra den 1. oktober er det nemlig forbudt for dieselpersonbiler uden et godkendt partikelfilter at køre ind i de to hovedstadskommuners såkaldte miljøzoner.
Det samme gælder i Aalborg, Aarhus og Odense Kommuner.
I København gælder miljøzonen for hele byen med undtagelse af en særlig transitrute som kører til og fra Nordhavn. Ruten går fra Københavns kommunegrænse via Lyngbyvej til Nordhavnsvej og rammer Kalkbrænderihavnsgade.
Du kan finde kommunens eget kort over København her, hvor man kan zoome ind på de veje, hvor kommunegrænsen går.
Den nye regel skyldes en lovændring fra 2022, som giver landets fem største kommuner, der i dag har en miljøzone, mulighed for fra 1. oktober 2023 også at stille krav til de ældste persondieselbiler for at sikre renere luft i byerne.
Og det er ikke få biler, der er omfattet af den nye regelændring.
Per 30. maj 2023 var der - ifølge Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning - 2695 og 554 dieselpersonbiler i henholdsvis Københavns og Frederiksberg kommuner, som ikke levede op til reglerne.
I Region Hovedstaden gælder det 12.000 dieselbiler, og på landsplan er det op mod hver tiende dieselbil, viser tal fra Bilstatistik.dk.
Tallene melder dog intet om, hvor mange af disse biler, der allerede har fået eftermonteret et godkendt partikelfilter.
En kostelig affære
FDM har tidligere understreget overfor TV 2 Kosmopol, at monteringen langt fra er mulig i alle bilerne, ligesom det også kan være en kostelig affære.
Ifølge FDM koster monteringen mellem 5.000 og 15.000 kroner. Derfor vil det for mange disse bilejere kun give mening at købe en ny bil, hvis de vil køre ind i landets største byer.
Ifølge Miljøministertiet koster et standardpartikelfilter typisk cirka 6.000 kroner inklusiv eftermontering.
Bilejere i lavindkomstgrupper vil kunne ansøge om tilskud på 2.000 kroner til eftermontering af et partikelfilter, skriver Københavns Kommune med henvisning til en udmelding fra ministeriet.
Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (EL), er opmærksom på, at miljøzonerne kan ramme de borgere, som i forvejen er økonomisk trængte.
Men i denne sag mener hun, at hensynet til luftforureningen vejer tungest.
- Vi er nødt til at gøre, hvad vi kan for at nedbringe luftforureningen i København. Hvis man ikke kan klare sig på andre måder og er afhængig af sin bil, så er der for de fleste nogle muligheder for at få et tilskud til at få sat partikelfilter på, siger hun i en pressemeddelelse.
Udløser bøde på 1500 kroner
Den nye regel skyldes som nævnt en lovændring fra 2022.
Kravet gælder allerede for busser, lastbiler og varevogne på gule plader og papegøjeplader.
Skulle en af de ældre dieselbiler, som er omfattet af kravet og uden et filter, alligevel forvilde sig ind i en miljøzone, får bilisten en bøde på 1500 kroner.
For lastbiler og busser er bøden på 12.500 kroner.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
De mest udbredte Euronorm 4-biler
TV 2 har fået en rangeret liste over de mest udbredte Euronorm 4-biler målt på antal fra Bilstatistik.dk.
Peugeot 206 – 4400
Peugeot 207 – 4279
Kia Ceed – 3204
Peugeot 308 – 3059
Hyundai I30 – 2864
Skoda Fabia – 2438
Ford Focus – 2219
Ford Mondeo – 1832
Ford C-Max – 1712
Citroën C4 Picasso – 1575
Opel Corsa – 1510
Ford Fiesta – 1322
Volkswagen Golf – 1173
Citroën Berlingo – 1075
Volkswagen Touran – 1045
Volvo V50 – 1032
Citroën C3 Picasso – 1011
Volkswagen Passat – 975
Renault Clio – 824
BMW 1’er – 748
Foreslår forhøjet skrotpræmie
Ifølge FDM er der både kameraer ved indgangen til miljøzonerne og inde i zonerne for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Og FDM støtter op om de nye regler.
- Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende. Derfor bakker vi i FDM op om de nye skærpede krav i landets miljøzoner, så nu også dieselpersonbiler uden partikelfilter holdes ude af de store byer, udtalte chefkonsulent i FDM Dennis Lange til TV 2 Kosmopol i september.
Organisationen så dog gerne, at man fra politisk side imødekom de berørte bilejere, som risikerer ikke længere at kunne bruge deres biler.
- Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil. Derfor mener vi også, det vil være mest rimeligt, hvis man samtidig hjalp bilejerne af med deres gamle biler for eksempel med en forhøjet skrotpræmie. Det har man tidligere gjort med succes, lød det fra Dennis Lange.
Er man i tvivl, om ens bil må køre ind i miljøzonerne, kan man slå registreringsnummeret op her.