I løbet af de seneste uger har forsinkelse på forsinkelse lammet Københavns Lufthavn.
Fra mandag til torsdag i denne uge har i alt 518 afgange og ankomster været forsinket med over 15 minutter. Dertil er 45 fly blevet aflyst i perioden.
Det betyder, at 68.014 passagerer i alt har været påvirket af forsinkelserne i løbet af de fire dage.
Årsagen til forsinkelserne er en akut mangel på flyveledere, der har udløst en faglig konflikt mellem Naviair og flyveledernes fagforening DATCA, som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet.
Og manglen på flyvelederen kan gå helt ind i 2024, ifølge et notat fra Naviair, som Børsen har fået adgang til.
Men hvordan er du som forbruger stillet under konflikten – og hvad gør du, hvis forsinkelserne fortsætter langt ind i sommeren?
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Forsinkelser fra mandag til torsdag:
Mandag den 15. maj:
91 afgange forsinket med over 15 minutter.
99 ankomster forsinket med over 15 minutter.
11 aflyste afgange og ankomster.
23.300 passagerer påvirket af forsinkelser.
Tirsdag den 16. maj:
39 afgange forsinket med over 15 minutter.
33 ankomster forsinket med over 15 minutter.
16 aflyste afgange og ankomster.
9.500 passagerer påvirket af forsinkelser.
Onsdag den 17. maj:
64 afgange forsinket med over 15 minutter.
63 ankomster forsinket med over 15 minutter.
11 aflyste afgange og ankomster.
17.489 passagerer påvirket af forsinkelser.
Torsdag den 18. maj:
56 afgange forsinket med over 15 minutter.
73 ankomster forsinket med over 15 minutter.
7 aflyste afgange og ankomster.
17.725 passagerer påvirket af forsinkelser.
I alt:
250 afgange forsinket med over 15 minutter.
268 ankomster forsinket med over 15 minutter.
45 aflyste afgange og ankomster.
68.014 passagerer påvirket af forsinkelser.
Kilde: Københavns Lufthavn
Det har vi allieret os med Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, for at finde ud af.
Hans melding er klar: Ønsker man at flyve det næste års tid, så skal man forberede sig på udfordringer:
- Som forbruger skal man det kommende års tid være obs på, at flyvning er mere usikkert, end vi er vant til. Der er en efterregning på corona, som stadig er ved at blive betalt, siger han til TV 2 Kosmopol.
Konflikt kan tage din kompensation fra dig
Så længe konflikten mellem Naviair og DATCA står på, så har det betydning for, om du kan få kompensation for din rejse.
Normalt har man nemlig krav på kompensation fra flyselskabet, hvis ens fly er tilstrækkeligt forsinket.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Det skal du huske, inden du booker
Tag højde for forsinkelser, når du skal booke fly med mellemlandinger
Køb gennem et flyselskab
Du har ikke samme krav på kompensation, når årsagen er manglende flyveledere
Kilde: Forbrugerrådet Tænk
Men den regel gælder ikke, når årsagen er usædvanlige omstændigheder, som flyselskabet ikke kan gøre noget ved. Og netop manglen på flyveledere er ikke flyveselskabets ansvar:
- Dermed kan de sige, at forsinkelsen ikke er deres ansvar, og at man derfor ikke kan få kompensation, siger Vagn Jelsøe.
Book fly med længere mellemlandinger
Fordi situationen i lufthavnen er usikker – og med stor sandsynlighed vil være det et godt stykke tid ude i fremtiden, så er det ekstra vigtigt at gardere sig mod forsinkelser og aflysninger, lyder det fra Vagn Jelsøe.
Det betyder blandt andet, at hvis man booker fly med mellemlanding, så skal man ikke være for optimistisk og vælge den med det korteste stop:
- Man skal særligt være opmærksom på, at transfertiden ikke er for kort, siger Vagn Jelsøe.
Derudover har han et råd, som han altid giver, men som er ”særligt vigtigt i den nuværende situation”:
- Har du ikke købt endnu og står og tænker over sommerferien, så vil det gode råd være, at man lægger vægt på at købe sammenhængende billetter.
Det vil sige direkte hos et flyselskab for hele rejsen, hvis der er flere stop.
På den måde er det nemlig det flyselskabs ansvar, at man kommer hele vejen – også selvom man skifter selskab undervejs.
Undgå at købe via rejsesøgemaskiner
Det betyder også, at man skal undgå de tilbud, man ofte ser på rejsesøgemaskiner på nettet, hvor et online rejsebureau samler tilbud på tværs af flyselskaber:
- Hvis du køber det af en formidler, så er det juridisk set to billetter, der er uafhængige af hinanden, selvom du har købt dem, det samme sted. I den situation mister man rettighederne på transfers og må selv betale for at komme videre, hvis man ikke når næste fly, siger Vagn Jelsøe.