En underjordisk tunnel under København, hvor S-tog gør holdt ved Danmarks tredjestørste togstation under Rigshospitalet, inden turen i ekspresfart går videre enten til Hovedbanegården eller nordpå til Kystbanen.
Det kan blive fremtiden i Københavns kollektive trafik.
For et bredt politisk flertal har nu besluttet sig for at gå videre med et enormt infrastrukturprojekt i Københavns undergrund til adskillige milliarder kroner.
Flertallet bag den enorme trafikaftale fra 2021, Infrastrukturplan 2035, besluttede i slutningen af oktober måned at sætte gang i en såkaldt strategisk analyse af mulige anlægsprojekter, der kan optimere jernbanedriften i hovedstadsområdet.
Konkret har projekterne til formål at løse et af de store problemer på hovedstadsområdets S-bane, nemlig at der ofte opstår flaskehals på strækningen mellem Østerport og Københavns Hovedbanegård med det resultat, at der kommer forsinkelser på hele nettet.
Problemet med flaskehals er veldokumenteret, og man har talt om det i årevis
Vigtigt at undersøge, mener professor
Skåret ind til benet betyder det, at politikerne nu vil have tre spændende muligheder konkretiseret, så man i fremtiden – hvis man ønsker det – kan vedtage et eller flere af projekterne:
- Bygge en eksprestunnel under byen med en stor station under Rigshospitalet.
- Udvide den mere end 100 år gamle Boulevardbanen mellem Hovedbanegården og Østerport til fire spor.
- Etablere S-togsdrift på Kystbanen.
Og det er en rigtig god idé at få lavet grundige analyser af det, der indtil videre har været vilde idéer. Det mener Mogens Fosgerau, der er professor og trafikforsker ved Københavns Universitet.
- Det er supergodt at få det undersøgt grundigt. Vi ved, at det er her, hvor der er kapacitetsproblemer. Problemet med flaskehals er veldokumenteret, og man har talt om det i årevis, siger han.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Mogens Fosgerau hæfter sig også ved, at der nu undersøges flere løsningsmodeller, og at der er tale om grundige analyser, hvor hver en sten bliver vendt.
- Hvis der er ét sted i Danmark, hvor det giver mening at have mere kollektiv trafik på skinner, så er det da midt i København, og S-tognettet er noget af det bedste kollektive trafik til at transportere mange mennesker på lidt plads og afhjælpe trængsel, siger trafikforskeren.
Spørg Os - Formular
_
Udfordrende at finde parkering
Flere af de borgere, som TV 2 Kosmopol møder ved Rigshospitalet, tager da også godt imod idéen.
Det gælder blandt andet Milan Mohammad, der er forsker på Rigshospitalet.
- Det er første gang jeg hører nyheden, men det ville jeg være utrolig glad for, siger han og tilføjer:
- Nogle gange kører jeg i bil, og så er det utrolig svært at parkerer.
Og netop den udfordring kender Louise Buchholt Johansen også:
- Det er faktisk super problematisk at parkere her ved Rigshospitalet, siger hun til TV 2 Kosmopol.
En dyr omgang
Der er dog et men.
For Ingeniøren, der var først med nyheden, skriver, at projektet med en eksprestunnel tidligere er blevet afvist, fordi det koster et større milliardbeløb at anlægge.
Fagbladet beretter, at tidligere prisestimater har anslået fra lidt mere end 10 milliarder til op mod 25 milliarder for tunnelen.
Undersøgelserne skal gennemføres i et samarbejde mellem Transportministeriet, Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen.
Selve arbejdet sættes i gang i denne måned – og så må vi ellers væbne os med tålmodighed. Den strategiske analyse ventes først færdiggjort i starten af 2026.