Tusindvis lever i "et støjhelvede": Nu kæmper Tommy for særligt tiltag

En række borgere i Roskilde kæmper for at få nedsat hastigheden på Holbækmotorvejen. Det har man allerede gjort i Hvidovre, men hjælper det?

- Vi lever i et støjhelvede.

Sådan lyder det fra Tommy Hansen fra Sydbyen i Roskilde, da TV 2 Lorry besøger ham i sit hjem godt 800 meter fra Holbækmotorvejen.

Han står i spidsen for Facebook-gruppen "Støjgruppen 4000" for støjplagede borgere i Roskilde, og han vil i samarbejde med fire grundejerforeninger i området nu råbe politikerne op for at få sat en dæmper på motorvejsstøjen.

Siden maj har Tommy Hansen foretaget uofficielle støjmålinger ved sit hjem, og de har udelukkende vist støjniveauer over 58 decibel, som ellers er Miljøstyrelsens officielle acceptable støjgrænse ved boliger.

Derfor ønsker Tommy Hansen at få sænket hastigheden på motorvejen til 80 kilometer i timen, og han har sammen med medlemmer af Facebook-gruppen og grundejerforeningerne haft møder med Vejdirektoratet, der også påpeger nødvendigheden af handling.

- Ved at sænke hastigheden løser vi ikke kun et Roskildeproblem, men også et landsproblem. I stedet for at skulle bruge penge på nye vejværn og støjdæmpende asfalt kunne de penge gå til andre steder i samfundet, fortæller Tommy Hansen.

På Holbækmotorvejen i Hvidovre forsøgte man sidste år at sænke hastigheden for bilister med håb om at dæmpe støjen.

Dengang udtalte Hvidovres daværende borgmester Helle Adelborg (S) følgende:

- De beregninger, vi selv har fået lavet, viser, at støjen kan dæmpes med 2-3 dB, når hastigheden bliver sænket. Vi ved, at bare nogle på decibel gør en forskel for menneskers livskvalitet og helbred.

Hastighedsnedsættelsen er nu blevet permanent, men spørger man borgere i Hvidovre, er det en blandet succes

- Det støjer meget mindre nu, fortæller Jørgen Kramer, der er begejstret over tiltaget.

- Vi mærker ikke en den store forskel, fortæller Dannie Ømark.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM, opfordrer til, at man ser på andre løsninger end en hastighedsnedsættelse.
Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM, opfordrer til, at man ser på andre løsninger end en hastighedsnedsættelse.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Lorry

Hastighedsnedsættelse er sidste løsning

Tommy Hansen og de øvrige støjplagede borgere fra Roskildes forslag om en hastighedsnedsættelse møder dog modstand fra interesseorganisationen FDM

De økonomiske konsekvenser ved en hastighedsnedsættelse gør nemlig, at man bør gemme det som sidste løsning, forklarer Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM. 

- En lavere hastighed er lig med forsinkelse, og det er dyrt for samfundet, fortæller han til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Vi mener grundlæggende, at der er nogle andre tiltag, vi skal tage i brug først, såsom opsætning af nye effektive støjværn og brug af støjdæmpende asfalt. En hastighedsnedsættelse er det sidste, man skal gøre, når man har afprøvet alt muligt andet, som ikke er nok.

Politikerne skal på banen

Trods møderne med Tommy Hansen og de øvrige borgere meddeler Vejdirektoratet, at de ikke har planer om yderligere tiltag for at dæmpe støjen. 

Derfor har Tommy Hansen nu skrevet til Folketingets Transportudvalg for at få dem til at se på sagen.

- Jeg vil have en politisk dialog i gang, fortæller han og fortsætter:

- Vi får aldrig Vejdirektoratet og FDM med på en hastighedsnedsættelse, men da man under Roskilde Festival midlertidigt sænkede fartgrænsen på motorvejen til 80 kilometer i timen, faldt støjniveauet flere decibel, og det er altså meget. Hvis bilisterne kommer ned i hastighed, så lukker vi munden og har ikke mere at klage over. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik