Svaret kort
Metroselskabet erkender, at der er behov for flere vejviserskilte
Metroselskabet er netop i gang med at sætte flere skilte op
Alle fremtidige metrostationer vil have udgangsskilte
I hovedstadens i øvrigt strømlinede og effektive metro kan det være svært at se, hvilken udgang, man skal vælge for at ende det rigtige sted på gadeplan.
Sådan er det for Niels Brandrup, der er født på Frederiksberg. Han vil selv mene, at han har godt styr på byen, men når han først er mange meter under jorden i metroen, kan det alligevel være svært at se, hvor han befinder sig.
Det undrer ham, at det skal være så vanskeligt at orientere sig, så han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:
- Hvorfor er der ikke skilte på metrostationerne, der viser, hvilke opgange der fører til hvad? På Kongens Nytorv station fører en udvej tværs under pladsen til Det Kongelige Teater, men jeg oplever ikke, at nogen skilte viser det. På Østerport S-station savner jeg skiltning mod metrostationen, fortæller Niels Brandrup.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Ugens Vinderspørgsmål
1.375 personer stemte, da Niels Brandrups spørgsmål var til afstemning
58% eller 795 personer afgjorde, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge
Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen
Niels Brandrup anerkender, at der findes enkelt skilte ved metroens udgange, men de er svære at få øje på:
- I bedste fald er metrostationernes skiltning meget lidt iøjnefaldende. Især når man sammenligner med Berlin, Stockholm, Hamborgs og Londons undergrundsbaner.
Disse steder finder man også oversigtskort over de nærmeste gader. Det har metroen i København ikke.
- Jeg har efterhånden lært det, men jeg tænker meget på de nye, der kommer til byen. Både nytilflyttere og turister, siger Niels Brandrup.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Metroen i tal
Metroen åbnede i 2002.
Dagligt rejser omkring 360.000 passagerer med metroen.
Lige nu findes metrolinjerne M1-M4.
Der arbejdes på en ny M5 mod Lynetteholm. Den skal åbne i 2035.
Kilde: Metroen
Kig til udlandet
I mange storbyer i udlandet er den offentlige trafik også gravet ned under jorden. Typisk er der - som Niels Brandstrup siger - skilte, der viser, hvilke veje eller seværdigheder, de forskellige udgange fører op til.
Kører man med U-bahn i Berlin, i Stockholms Tunnelbana eller Londons Tube viser store skilte, hvilket område, hvilken seværdighed eller gade, man træder ud på, hvis man benytter den udgang.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Tænkt anderledes
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten ejer sammen Metroselskabet. Til daglig har Metroselskabet ansvaret for at drive og vedligeholde metroen - og står derfor også for skiltningen.
De første underjordiske stationer på metrolinjerne M1 og M2 er bygget efter et princip om én primær ind- og udgang, oplyser Metroselskabet.
Stationerne er bygget med en hovedtrappe og en elevator placeret tæt sammen. Den sekundære adgangsvej er egentlig tænkt som en nødudgang, men benyttes mange steder som en adgangsvej til og fra metrostationerne.
(Artiklen fortsætter efter afstemningen)
Spørg Os - Afstemning
_
Erkender behovet
Metroselskabet har tænkt den erfaring ind i udviklingen af M3-stationerne i Cityringen. Her betragtes trapperne ikke længere som nødudgange, men derimod som egentlige bitrapper til stationernes hovedtrapper.
Nedgangen til bitrapperne er udstyret med en såkaldt bitrappemarkør (de små lysende M’er), som har til formål at synliggøre i gadeplan, at der er tale om en adgangsvej til stationen.
Metroselskabet erkender, at behovet for at skilte tydeligere inde på selve stationerne er blevet større.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Flere skilte på vej
Metroselskabets fokus på tydeligere skiltning ligger især på de mest befærdede metrostationer:
- Vi har konstateret, at det særligt er gældende på de store og komplekse skiftestationer med mange forbindelser under jorden, hvor der er større afstand mellem trappeopgangene, og det dermed kan gøre en stor forskel for vores passagerer, hvilken udgang, der benyttes, oplyser Metroselskabet i et skriftligt svar.
Et af de steder, hvor Metroselskabet har sat tydeligere skiltning op, er netop på Kongens Nytorv, som vores spørger, Niels Brandrup, nævnte som en forvirrende station.
På Kongens Nytorv station skiltes nu mod udgangene til henholdsvis Strøget, Vingårdstræde og Det Kongelige Teater.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Den nye skiltning omfatter Kongens Nytorv, Nørreport og Frederiksbergs stationer. Her er opsat skiltning, der tydeliggør, hvor de forskellige udgange leder hen, oplyser Metroselskabet.
Nye stationer fødes med skiltene
Metrolinje M4, der i dag kører mellem Nordhavn og Københavns Hovedbanegård, er i gang med at blive forlænget til Sydhavnen.
Metroselskabet oplyser, at når linjen efter planen åbner i 2024, vil de fem nye stationer på linjen have udgangsskilte, der viser hvilken opgang, man skal vælge, for at ende det rigtige sted.
Tak til Niels Brandrup for spørgsmålet.
Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge, så skriv dit spørgsmål i boksen herunder.