Falsk bankmand narrede kvinde til at udlevere dankort

En 87-årig kvinde troede på opkaldet fra en falsk bankmand, og hun endte derfor med at udlevere både dankort og pinkode til kriminelle svindlere. Tag en snak med ældre familiemedlemmer, så de ikke lader sig narre, råder politiet til

En ældre borger er blevet snydt af en svindler, der udgav sig for at være bankmand.

Endnu en gang, fristes man til at sige.

For i den senere tid har der været mange eksempler på netop den type svindel, hvor ublu gerningsmænd udgiver sig for at være enten fra banken eller politiet i forsøget på at franarre ældre, forvirrede borgere deres dankort.


Og det var også tilfældet denne gang, hvor pårørende til en 87-årig kvinde fra Strøby på Stevns anmeldte, at hun var blevet snydt af en falsk bankmand, der havde formået at få hende til at udlevere sit dankort, oplyser Midt og Vestsjællands Politi i døgnrapporten.

En fremmed mand ringede i fredags til den 87-årige og præsenterede sig som en ansat i et pengeinstitut.

Mand med mørk hud hentede kortet

Under samtalen oplyste han, at den 87-åriges dankort var blevet misbrugt, og at det derfor skulle udskiftes. Og for at yde en god service tilbød den falske bankmand, at dankortet kort efter ville blive hentet af en assistent fra banken, og forklarede at politiet senere ville komme forbi med et nyt dankort til hende.

Det indvilligede den 87-årige kvinde i, og hun udleverede derfor sit kort med tilhørende pinkode til en mand med mørk hudfarve, som var iført uldtrøje og mørke bukser. Manden er desuden beskrevet til at være ca. 160 cm. høj og mellem 20 og 40 år gammel.

Efterfølgende opdagede den 87-årige og de pårørende, at der uberettiget var blevet knap 10.000 kroner på det dankort, som blev udleveret til den falske bankmands assistent.

Efter anmeldelsen om fupopkaldet kom politiet ud til offeret - dog uden et nyt dankort - men for at foretage en grundig afhøring af hende i et forsøg på at fremskaffe oplysninger, der måske kan føre identifikation af den falske bankmand og hans assistent.

Denne sag er langt fra enestående, da der siden sommeren har været flere eksempler på lignende svindelnumre på tværs af politikredsene i TV 2 Lorrys sendeområde.

Politiet: Pårørende skal tale med deres ældre familiemedlemmer

Politiet har tidligere advaret mod disse fupopkald, og nu kommer Midt og Vestsjællands Politi med endnu en kraftig opfordring til borgerne om at være mistænksomme, når der kommer opkald fra personer, der udgiver sig for at være fra et pengeinstitut eller en myndighed.

Modtageren af det uanmodede opkald bør være særdeles skeptisk og for ekemepel foretage et kontrolopkald til den oplyste medarbejder via pengeinstituttets eller myndighedens hovedtelefonnummer.

Endvidere vil et pengeinstitut aldrig benytte den beskrevne fremgangsmåde i forbindelse med ombytning af et defekt eller misbrugt dankort, ligesom fortrolige oplysninger som f.eks. personnummer, kontonummer, kortoplysninger, PIN-koder og NemID-oplysninger aldrig bør oplyses til ukendte personer.

I samme anledning vil politiet gerne opfordre pårørende til at tale med ældre familiemedlemmer om, hvad man kan gøre, hvis nogen modtager et fupopkald fra en person, der kræves forskellige fortrolige oplysninger udleveret.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik