Enhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

Østbanen har været nedslidt gennem flere år. Nu vil Enhedslisten lægge et nyt pres på regeringen. Partiet håber på en løsning til foråret.


Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det haster. Så kort kan det siges.

Togskinnerne på Østbanen er godt og grundigt slidte. Det har været et faktum gennem flere år. 

Men Region Sjælland - der har ansvaret for banen - og regeringen kan ikke blive enige om, hvem der skal betale regningen for renoveringen af skinnerne. 

En renovation med et prisskilt på omkring 500 millioner kroner. 

Østbanen kom ikke på finansloven

I december kom Østbanen ikke på finansloven, som Region Sjælland ellers havde håbet på. Nu forsøger syv medlemmer af Enhedslisten i stedet at lægge et politisk pres, så Østbanens fremtid bliver en del af de kommende forhandlinger om infrastruktur på Christiansborg. 

quote Nu håber vi på, at staten i forbindelse med de her infrastrukturforhandlinger vil komme med en løsning

Niels Rolskov, byrådsmedlem for Enhedslisten i Køge Kommune

Hvornår forhandlingerne begynder er endnu ikke på plads. Men det bliver formentlig i løbet af foråret.

- Nu håber vi på, at staten i forbindelse med de her infrastrukturforhandlinger vil komme med en løsning, der i første omgang gælder Østbanen, så man kan komme i gang. 

Sådan lyder det fra Niels Rolskov, der er byrådsmedlem for Enhedslisten i Køge Kommune.

Sammen med seks andre partifæller fra både kommuner, Region Sjælland og Folketinget opfordrer han nu til, at der bliver fundet en politisk løsning så hurtigt som muligt. 

Hvem skal betale: region eller regering?

Sidste år besluttede et enigt regionsråd i Region Sjælland at gå videre med renoveringen af sporene. 

Men problemet er altså økonomien, pointerer Enhedslistens Niels Rolskov. 

- Det beløb, som regionen får fra staten hvert år, det dækker jo kun lige driften. Så der er ikke noget til investeringer, fortæller han.

Ud over Enhedslisten har Region Sjælland gennem længere tid forsøgt at få staten til at give flere penge til renoveringen. Men det er endnu ikke lykkedes. 

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra Socialdemokratiets transportminister, Benny Engelbrecht. Men det har ikke været muligt. 

Han har dog tidligere sagt, at det er regionerne selv, der har ansvaret for driften og vedligehold af banerne. 

Østbanen forbinder flere byer på Østsjælland. Blandt andre Roskilde, Køge, Rødvig og Faxe Ladeplads.

Hvis politikerne bliver enige om, hvem der skal betale regningen på omkring 500 millioner kroner for renoveringen af Østbanen, tager det omkring to år at lave forbedringerne.  



Vis mere
Alexander Nepper

Familie holder sønnen hjemme, når der tikker sygemeldinger ind på Aula

20200810-092901-L-1920x1280we

Metrotog får nyt liv:
En gevinst for miljøet og passagerer

Vis mere