Er du glad for dine lokale butikker?
Så er det nu, du skal støtte dem.
Sådan lyder opfordringen fra Mogens Steffensen, formand for Amager Butikkerne.
- De har et efterslæb fra coronatiden, og vi nærmer os nu højsæsonen, hvor der skal sælges nogle varer, siger han til TV 2 Lorry:
- For nogle butikker er det et spørgsmål om liv eller død. Man risikerer, at de lukker, og at det bliver en død gade og et dødt miljø uden inspiration at hente.
Mogens Steffensen mærker allerede presset hos butikkerne fra Amager.
Flere har måttet trække støtten til julebelysningen, der bliver tændt denne weekend, da de ikke har råd.
- Så hvis man er glad for butikkerne, så er det altså nu, man skal gøre noget, siger Mogens Steffensen.
Han oplever, at mange tager ud og samler inspiration til julegaverne i de lokale butikker.
De mærker på varerne, prøver dem måske på. Men de køber dem ikke.
I stedet går de hjem og finder dem billigere på nettet, mener Mogens Steffensen.
- Det er der mange, der er kede af, siger han.
Men er det ikke forståeligt, at mange danskere sparer penge ved at handle på nettet i denne tid?
- Jo, forbrugerne er også pressede og skal vende hver en femmer, og det rammer butikkerne. Men det rammer også forbrugerne senere. Butikkerne gør meget for lokalmiljøet, de sørger for at betale for juleoppyntning, sørger for praktikpladser til ottendeklasserne i folkeskolen, siger han:
- Vi taler meget til forbrugernes samvittighed i, at de jo godt kan lide butikkerne, når de går ned gennem gaderne. Men de skal huske det konsekvent og holde fingrene fra nettet og de store varehuse, og købe deres varer i de lokale butikker i stedet.
Brug lokalområdet
En af de butikker, som mærker krisen, er vintagebutikken Leben CPH, der ligger på Amager.
- Vi kan mærke, at folk er angste. De ved ikke, hvad der kommer, så de sparer, siger Jean Konbæk, medejer af Leben CPH, til TV 2 Lorry.
Hun kan se det på antallet af kunder i butikken. Det er ikke det samme, som det plejer.
- Det er meget svingende. Der er gode og dårlige dage. Men det har ikke været så slemt før, siger Jean Konbæk.
Leben CPH er i forvejen aktive på de sociale medier, men der er kun blevet skruet op på det seneste for at tiltrække de kunder, der er forsvundet fra butikken.
- Jeg kan sagtens forstå, at man gerne vil handle på nettet for at spare nogle penge, men problemet er, at du også sparer i forhold til, hvor hyggelig gaden bliver, når butikkerne ikke er her mere, siger hun.
Hun har derfor en klar opfordring til de lokale:
- Kom og brug jeres lokalområde. Køb jeres julegaver her, hvis I kan. Så er vi her også til næste år, siger Jean Konbæk.
Vil tiltrække flere med julelandskab
Det er ikke kun på Amager, at de lokale butikker er udfordrede. Samme billede tegner sig blandt andet i Køge Kommune, der også kan berette om hårde tider i kølvandet på coronakrise, energikrise og inflation.
- Der er ingen tvivl om, at der bliver handlet mindre. Folk er tilbageholdende, og der er lavere forbrugertillid, siger Katja Lykke Friis Jensen, aktivitetschef hos Køge Handel, til TV 2 Lorry.
Det er særligt butikker med tøj, sko og tasker, der er ramt, fortæller hun, da disse butikker jævnligt har udskiftning på varelagerne.
- Hvis ikke de når at komme af med første læs, hober det sig op, siger hun.
Katja Lykke Friis Jensen opfordrer derfor også folk til at handle lokalt.
- Vi prøver ikke at bruge skræmmebilledet men i stedet fokusere på, at man skal støtte op lokalt, siger hun.
Køge Handel har netop fået et tilskud fra Køge Kommune på 300.000 for at hjælpe detailhandlen.
- Vi er derfor i gang med nogle tiltag lige nu for at hjælpe julehandlen i gang, siger Katja Lykke Friis Jensen og tilføjer:
- Vi laver blandt andet en masse julelandskaber rundt omkring i byen, som inviterer til at folk opholder sig her. De skal gerne få lyst til at gå rundt i byen og mærke stemningen.