"Jeg synes, at 140 kroner er meget for at gå på kunstmuseum"

Flere kulturinstitutioner har hævet prisen på deres billetter de seneste år.

Påskedagene er højtid for besøgende på kunstmuseet Arken.

Men prisen for en billet til en kulturoplevelse er de senere år steget markant. Også her på Arken, hvor prisen er steget med 21 procent siden 2016.

- Det er på grund af stigende energipriser og stigende transportomkostninger, siger Mogens Kristensen, der er chef for butik og billet hos Arken.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at Arken ikke er alene. Priserne på kulturtilbud er steget langt mere en forbrugerpriserne generelt.

Tivoli i København tog i 2016 110 kroner for en entrebillet, i dag koster det 155. Det svarer til en stigning på 41 procent.

I 2016 kostede en entrebillet til Zoo i København 170 kroner for voksne og 95 kroner for børn. I dag er prisen henholdsvis 209 og 119 kroner. En stigning på 23 og 25 procent.

Bakken nord for København har gratis entre, men prisen på et turbånd er steget med lige over 20 procent, og samme procentsats er prisen på en partoutbillet til Roskilde Festival steget med.

Ikke langt derfra tager Vikingeskibsmuseet i Roskilde nu 33 procent mere for en voksenbillet. 

Gæsterne har været mere tilbageholdene

Prisstigningerne er da også noget, som bemærkes af gæsterne hos Arken:

- Jeg synes, 140 kroner er mange penge for at gå på museum. Men jeg elsker at gå på kunstmuseum. Så derfor prioriterer jeg det, siger Regitze Viborg, der til daglig er salgssupporter.

Regitze Viborg synes, det er dyrt at betale 140 kroner for at gå på kunstmuseum.
Regitze Viborg synes, det er dyrt at betale 140 kroner for at gå på kunstmuseum.
Foto: TV 2 Kosmopol

Og det har da også kunne mærkes på besøgstallene, lyder det fra Arken.

- Vi har godt kunnet mærke, at gæsterne måtte overveje deres kulturforbrug. Og til en start har de været lidt mere tilbageholdende. Men fra nytår har vi oplevet en lyst og glæde fra gæsterne ved at komme tilbage, siger han.

På kunstmuseet Arken håber de, at priserne på sigt kan komme lidt ned igen.

Skræmmer os ikke væk - og dog

Det store spørgsmål er imidlertid, om de stigende priser har fået folk til at vælge kulturoplevelserne fra generelt.

Her er der to forskellige statistikker, der viser hvert sit resultat.

Ser man på de seneste tal fra Kulturvaneundersøgelsen, hvor Danmarks Statistik måler danskernes kulturforbrug, står det klart, at vi efter et par år med coronanedlukninger igen finder vej til kulturtilbuddene.

Sammenligner man fjerde kvartal af 2022 (som er de seneste tal) med fjerde kvartal af 2019 – altså lige før coronaepidemien brød løs – er tallene for kulturforbrug af biografer, koncerter og scenekunst meget tæt på hinanden.

Der er dog registreret et fald blandt museer. I slutningen af 2019 havde 38 procent været på museum inden for de seneste tre måneder. I slutningen af 2022 var tallet 30 procent.

Opgørelsen stritter dog lidt i forhold til en undersøgelse, som Dansk Erhverv lavede i oktober måned sidste år.

Her svarede 42 procent, at de har skåret ned på kultur og oplevelser såsom ture i biografen, i forlystelsesparker eller på museer som følge af de stigende priser i samfundet generelt - altså inflationen og ikke kun de dyrere entrépriser.

Dansk Erhvervs undersøgelse viste ydermere, at det især var hos unge, kulturforbruget blev skåret fra.

54 procent af respondenterne mellem 18 og 29 år havde da fravalgt at bruge penge på oplevelser eller valgt billigere oplevelser frem for dyre.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik