Én nat for en månedsløn: Nyt hotelværelse tilbyder vild luksus
Værelse 1114 - også kaldet The Royal Suite - på Hotel Marriott er netop renoveret for millioner. Og dét er der en særlig grund til.
Ved Kalvebod Brygge - ikke langt fra hverken Christiansborg og Rådhuspladsen - finder man Copenhagen Marriott Hotel.
Bygningen er stor, firkantet, bombastisk og grå. Lobbyen er som de fleste - med tæppe på gulvet, skranke, en bar og små sofamiljøer.
Men på 11. etage finder man noget ganske særligt.
Her ligger rum nummer 1114 - også kaldet The Royal Suite; Et værelse, som kun er få forundt.
I hvert fald koster en enkelt nat hele 35.000 kroner. Men så er der også overdådig luksus og en vild udsigt over både Islands Brygge, Christianshavn, Amager og Ørestaden.
Gæsterne vil føle sig hjemme
Man har brugt hele 4,5 millioner kroner på opgraderingen af den nye The Royal Suite, og det skyldes ikke kun, at værelset var sytten år gammelt, forklarer direktøren i BC Hospitality Group, Allan L. Agerholm, til TV 2 Lorry.
Nye generationer har nemlig andre ønsker til indretning, design og funktionalitet, når de rejser:
- Mega trenden går i øjeblikket mod, hvad vi kalder 'community'(fællesskab, red.) og 'homey' (hjemlig hygge, red.), siger han.
- Alle møbler og materialer er udvalgt, så man føler sig øjeblikkeligt hjemme her i suiten. Mange hotelværelser er normalt funktionelle, pæne og nydelige, men man føler sig aldrig rigtig hjemme, forklarer han, mens han giver en rundvisning.
Personligt vinskab og bruser i verdensklasse
I rum 1114 er der således både bøger, vaser og kortspil på sofabordet i tv-stuen, som desuden har brandsikker, åben pejs.
I køkkenet er der et vinskab, som fyldes med kundens foretrukne druer. En middagsstue med speciallavet lysekrone, plankebord og udvalgt kunst.
Og når de elektriske gardiner trækkes fra i soveværelset, vil man fra sin - ikke helt billige - madras kunne nyde udsigten over hele det sydlige København.
Man kan se morgen-tv på sit B&O-anlæg eller trisse gennem sit walk-in closet og ud i badet, der masserer dig i forskelligt tempereret vand, som kommer i forskellige intensiteter forskellige steder på kroppen, mens særlige dufte frigives.
Og så er der tilmed et større udvalg af neglelak og skønhedsprodukter i skufferne ved sminkebordet.
Foto: Royalsuite.dk
Ideel for statsoverhoveder og artister
Dér, hvor suiten skiller sig allermest ud, er dog i selve rumdelingen.
Det er - ifølge direktøren - den eneste suite i København, man kan bruge som decideret lejlighed. Den seneste gæst frabad sig eksempelvis roomservice og lavede selv sin mad.
Døren til soveværelset er sågar lydtæt, så statsoverhoveder kan tale fortroligt, eller store musikere kan hvile sig, mens mandskabet arbejder og holder møder i rummet ved siden af.
En ikke helt dum idé for virksomheden BC Hospitaliy Group, der også driver Forum, Bella Center og Comwell Conference Center, og derfor ofte får fornemt besøg.
Foto: Royalsuite.dk
En branche i vækst
I alt blev der registreret knap 52,6 mio. overnatninger i Danmark i 2017.
Det er en fremgang på 2,2 pct. ift. 2016, som også var rekordår med 51,5 mio. overnatninger.
Alene i Region Hovedstaden var der 11,1 millioner overnatnigner i 2017 - heraf 7,6 mio. i København by.
Kilde: VisitDenmark
Horesta: Verdensomspændende tendens
I Horesta, der repræsenterer hotel-, restaurant- og turisterhvervet i Danmark, genkender man tankerne bag Hotel Marriotts nye renovering.
Førhen kunne hotelkæder drage fordel af at se ens ud og yde samme service, ligegyldigt om man var i Bangkok eller New York, men i dag efterspørger kunderne unik og hjemlig indretning og interesserer sig mere for sine omgivelser:
- Et hotel på Vesterbro skal ligne et hotel på Vesterbro. Derfor forsøger man at bygge bro mellem indendørs og udendørs, så det ikke er to forskellige verdener, forklarer medlemschef Nadeem Wasi til TV 2 Lorry.
Han fortæller, at man ser hostels med opslagstavler, der præsenterer personalet i private omgivelser, så gæsterne føler, de kender nattens bartender.
Foto: Royalsuite.dk
Marriott løfter sløret for større makeover
Nadeem Wasi mener, at blandt andet de sociale mediers mange muligheder kan tilskrives en del af æren for tendensen:
- Det handler ikke kun om overnatninger, men om identitet når du rejser. Folk vil have personlige oplevelser, og de deler det med hinanden, hvis der er gjort noget særligt for dem, siger han.
- Overordnet taler man på verdensplan om homey comfort, hvilket er et begreb, vi kunne kalde 'hygge' i Danmark. Gæsterne er globale, men vil også være lokale, forklarer Nadeem Wasi.
Og dét er muligvis, hvad den verdensomspændende Marriott-kæde forsøger at leve op til.
Direktøren løfter da også sløret for, at man snart vil gøre resten af hotellet mere hjemligt:
- I et traditionelt designet hotel som vores er receptionen et defensivt område. Det er et sted, hvor man er i kort tid, før man bevæger sig videre. Indenfor det næste års tid eller to, så vil ankomstområdet blive et 'community center', hvor man har lyst til at opholde sig, siger Allan L. Agerholm.