Hele Europa har et problem med cykeltyveri: Hvad kan man gøre i København?

Københavns overborgmester blæser til kamp mod de tilsyneladende organiserede cykeltyverier i hovedstaden. Måske er der erfaringer at hente fra udlandet.

Officielt er antallet omkring 1,3 millioner.

Men det anslås, at der årligt begås et sted mellem tre og fire millioner cykeltyverier - alene i EU.

I det lys kan Københavns officielle andel på 17.316 stjålne cykler sidste år synes lav, men faktisk er tallet alarmerede højt. TV 2 Kosmopol har tidligere beskrevet, at antallet af cykeltyverier i Københavns Kommune er på det højeste niveau i mange år.

Og med en opklaringsprocent på under én procent kræver det ej uddannelse som risikoanalytiker for at regne ud, at det er relativt trygt at gøre sig som cykeltyv.

Det mærker man også hos interesseorganisationen Cyklistforbundet, der kalder udviklingen de seneste år for ”en ond spiral”. Med det forstås, at både antallet af cykeltyverier stiger, men også værdien på de stjålne cykler er på himmelflugt.

quote Det er rigtig vigtigt, at vi får løst det her problem, og jeg er åben over for alle forslag

Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i København

Direktør Kenneth Øhrberg Krag vurderer, at tyvene er blevet mere organiseret og i højere grad går efter de dyre cykler, særligt elcykler og el-ladcykler.

- Det er sort på hvidt gået den forkerte vej, og det er en stadig større og større problematik. Tyveri og risiko for tyveri er noget af det, der er med til at afholde folk fra at bruge cyklen som primært transportmiddel.

- Hvis man som familie eksempelvis indretter sin hverdag omkring en el-ladcykel og så gentagende gange oplever at få den stjålet, er det noget af det, der kan sende familier i retning af personbiler, siger han til TV 2 Kosmopol.

Overborgmester blæser til angreb mod cykeltyvene

Men nu skal udviklingen vendes. Det bebuder Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S).

- København skal være verdens bedste og mest trygge cykelby, men det er vi ikke i dag. I dag kan man ikke stille sin cykel på gaden med ro i maven, og når vi ser på vores tryghedsmålinger, er cykeltyveri noget af det, vi bekymrer os mest over. Og det med god grund, når man ser på tallene.

Har du selv prøvet at få stjålet en cykel?

- Ja, det har jeg. Flere gange faktisk. Senest fik jeg stjålet en ladcykel, og det er jo virkelig bare surt.

Den bekymrende udvikling har fået Sophie Hæstorp Andersen til – i fællesskab med teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) – at igangsætte et nyt samarbejde med blandt andet politiet, forsikringsbranchen, Cyklistforbundet og Det Kriminalpræventive Råd for at tage de første skridt i retning af at få bugt med det, overborgmesteren kalder en vedvarende ”gordisk knude”.

- Frygten for at få sin cykel stjålet må ikke afholde folk fra at vælge cyklen, som er vigtig i vores grønne omstilling. Så det er rigtig vigtigt, at vi får løst det her problem, og jeg er åben over for alle forslag. Derfor handler det om at få samlet alle de relevante aktører i et samarbejde om en styrket indsats mod organiseret cykeltyveri, siger Sophie Hæstorp Andersen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Netop graden af organisering, når det kommer til cykeltyverier, er også noget, Cyklistforbundet har lagt mærke til. Tyvene er kort sagt blevet mere professionelle, og de ved i højere grad, hvilke modeller de især skal gå efter.

- Konkret kan vi se, at cykler sættes til salg, der ikke engang er blevet stjålet endnu, og som så først stjæles i det øjeblik, der er en køber. Der kender vi til meget konkrete eksempler fra vores medlemmer, der har oplevet det, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet.

Lokkeduer i Bruxelles og register i Vancouver

Problematikken er dog ikke kun københavnsk. Faktisk er det noget, man døjer med i store dele af verden og i en lang række lande i Europa.

Blandt andet i Holland, hvor der ifølge den hollandske pendant til Cyklistforbundet, Fietsersbond, stjæles op imod en halv million cykler årligt.

I nabolandet Belgien har problemet nu også nået et omfang, så politiet er begyndt at anvende en slags lokkedue-cykler; altså cykler, der udrustet med GPS-trackere stilles rundt omkring i Bruxelles i håb om, at cyklen på et tidspunkt bliver stjålet og dermed kan bringe politiet på sporet af det, de antager er organiseret kriminalitet.

Mere statistisk er man gået til værks i to byer på den anden side af Atlanten. Den canadiske by Vancouver indførte man i 2015 et bredt, onlinebaseret register, hvor cyklen kobles til ejeren via en syvcifret kode og et tydeligt klistermærke på stellet. Sidste år tilskrev avisen Vancouver Sun et fald i cykeltyverier på 52 procent siden 2015 den nye registerordning.

Et lignende system har man også indført i byen Boulder, Colorado – også her med succes.

I den mere lavpraktiske afdeling har en undersøgelse fra McGill University i 2015 kortlagt omfanget af cykeltyverier i millionbyen Montreal, og konkluderede blandt andet, at parkeringsfaciliteter for cykler spiller en stor rolle. Jo bedre parkeringsforhold, jo lavere risiko for cykeltyveri – kort sagt. Samme konklusion kom fra en belgisk undersøgelse med i 2022.

Cyklistforbundet kommer med to ønsker

Pointen med cykelparkeringen er også listen over Cyklistforbundets inputs, når organisationen i marts måned mødes med Københavns Kommune og de andre parter for at drøfte mulige initiativer, der skal dæmme op for cykeltyverierne.

- Særligt i København og på Frederiksberg er cykelparkeringsforholdene for dårlige. Både hvad angår plads og areal, men også omfang og indretning. Mange cyklister skal ud i at lede efter et tilfældigt stykke byinventar, man kan parkere sin cykel op ad. Og så er ladcykler og el-ladcykler slet ikke tænkt godt nok ind i byens indretning, så disse kan parkeres sikkert, siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

Organisationens andet ønske handler om et opgør med cykelstelnummersystemet.

- Vi ser helst, at det bliver digitaliseret. Kunne man i stedet scanne en unik kode på cyklen og se, om den er stjålet eller ej. Det kan være QR- eller stregkode, med hvilken man kan identificere cyklen op imod et ejerregister. Det ville både hjælpe DSB og Banedanmark og kommuner og viceværter ved oprydningsrazziaer, men også politiet, hvis de vil stoppe og tjekke cyklister, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Netop øgede beføjelser til politiet i forhold til cykelrazziaer er også på regeringens agenda.

I december måned sidste år meddelte justitsminister Peter Hummelgaard (S), at regeringen vil give politiet hjemmel til at stoppe cyklister på cykelstien og tjekke stelnumre uden konkret mistanke om, at en cykel er stjålet.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På kortet herunder kan du se, hvor mange cykler der blev meldt stjålet per 100.000 indbyggere i din kommune.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik