Ny trend overrasker bar-ejer: Alkoholfri øl bliver revet væk

Alkoholfri øl er blevet voldsomt populært, og det mærker de blandt andet hos øl-baren Skaal i København. Her er et alkoholfrit ølsmagningsarrangement så godt som udsolgt.


”Helt ærligt, så var jeg nervøs for, om det kunne flyve. Det kan det så”.

Stifter af ølbaren Skaal, Jens Ungstrup, havde da sin tvivl, når det kom til at arrangere en ølsmagning helt uden alkohol.

Den tvivl er dog blevet manet til jorden, efter at hans alkoholfri ølsmagningsarrangement i København, der bliver afholdt torsdag, er så godt som udsolgt – et arrangement, han afholder for første gang.

- Der er en meget større interesse, end jeg havde frygtet. Jeg ved, at der er mange, der kører 'hvid januar', men derfra, til at man køber en billet til en alkoholfri ølsmagning, er et spring, siger stifter Jens Ungstrup og påpeger, at det var lidt af et sats.

quote Hvis du fik en alkoholfri øl for et par år siden, så smagte den af vådt pap.

Jens Ungstrup, Stifter af ølbaren Skaal

Ifølge Jens Ungstrup tapper den alkoholfri ølsmagning direkte ind i konceptet 'hvid januar', der handler om at holde en hel måneds pause fra alkohol.

Han ønsker at vise, at alkoholfri øl kan meget mere i dag, end det kunne for få år siden. Stifteren mener da også, at udvalget og kvaliteten af alkoholfri øl er blevet meget bedre.

- Hvis du fik en alkoholfri øl for et par år siden, så smagte den af vådt pap. For fem år siden, var der to, der var værd at drikke på markedet. Nu er der 40 til 50, der er værd at drikke, siger han.

Fra to til 100 alkoholfrie øl

Salget af alkoholfri øl er da også steget markant herhjemme de seneste 10 år.

Tal fra Bryggeriforeningen viser, at deres medlemmer i 2012 solgte 2,3 millioner liter alkoholfri øl i Danmark. 

I 2021 blev der solgt mere end tre gange så meget, og i 2022 lander medlemmernes salg af alkoholfri øl på 7.436.700 liter.

Ifølge Bryggeriforeningen findes der omkring 100 forskellige danske alkoholfri øl. For 10 år siden fandtes der kun to.

Den stigende interesse for alkoholfri øl mærker de også hos bryggeriet Teedawn, der siden 2013 udelukkende har haft fokus på at brygge øl med mindre eller ingen alkohol.

Torsdag aften er det netop Teedawn, der er vært for den stort set udsolgte alkoholfri ølsmagning på ølbaren Skaal.

Stifteren af Teedawn, Henrik Wiese, fortæller da også, at de i januar har oplevet en vækst på 100 procent i deres forretning. Han mener, at tilslutningen til et arrangement som det på Skaal viser positive takter for den alkoholfri øl.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

En øl betegnes som alkoholfri, når den indeholder mindre end 0,5 procent alkohol.
En øl betegnes som alkoholfri, når den indeholder mindre end 0,5 procent alkohol.
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol

- Et sådant arrangement ville aldrig have været gennemført for et år siden. At vi kan få folk til at deltage og betale på en dødssyg torsdag i januar, det ser vi som et lille tegn på, at der er ved at ske noget i den brede befolkningsopfattelse af, hvad alkoholfri øl kan, siger Henrik Wiese.

Han mener også, at der er flere grunde til, at de alkoholfri øl er i fremmarch. 

Han påpeger, at industrien er blevet dygtigere til at lave den alkoholfri øl, at tilgængeligheden er blevet større på både restauranter og supermarkeder, og at der er kommet en stigende bevidsthed om at holde sig sund.

Før var det skamfuldt - nu er det trendy

En stigning i salget af alkoholfri øl ses også hos det danske bryggeriselskab, Carlsberg.

Siden 2014 har de næsten firedoblet salget af alkoholfrie øl – en tendens, som bryggeriet også mærker på det globale niveau, hvor man i dag kan få alkoholfri øl i alle de europæiske lande, hvor Carlsberg er til stede.

Ifølge koncerndirektør hos Carlsberg, Søren Brinck, er der sket meget i den alkoholfri kategori, siden de første alkoholfri øl kom på markedet.

- For 20 år siden var det måske lidt skamfuldt at drikke en alkoholfri øl. Man havde lidt fornemmelsen af, at vedkommende nok havde et problem, hvis man sad med en alkoholfri øl, hvorimod det i dag er et positivt tilvalg, siger Søren Brinck i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.

Der ses også andre tendenser, der peger i retningen af et øget fokus på indtagelse af alkohol.

I 2022 blev der på Alkolinjens hjemmeside taget 25 procent flere alkoholtest i forhold til året før. I 2021 blev testen, der giver et indblik i ens alkoholvaner, nemlig taget cirka 100.000 gange. I 2022 blev den taget 130.000 gange.

quote Jeg bestemt ikke blevet afskrækket af at holde et lignende arrangement fremadrettet.

Jens Ungstrup, Stifter af ølbaren Skaal

Det fortæller leder af Alkolinjen, Bjarne Stenger Elholm, til TV 2 Kosmopol.

- Formålet (med testen, red.) er at snakke om alkoholvaner og forholde sig til sine egne alkoholvaner. Alene det, at man begynder at forholde sig til det, gør, at man begynder at sætte forbruget lidt ned, siger Bjarne Stenger Elholm. 

Han fortæller samtidig om app’en AlkoLog, der blandt andet er udarbejdet af Alkohol & Samfund, også kan hjælpe én med at få et overblik over ens alkoholforbrug.

Alkoholfrit ølsalg er størst i Finland

Selvom tilslutningen for den alkoholfri ølsmagning er til at føle på for stifteren af Skaal, så har han ikke et nyt arrangement på tapetet endnu.

Han satser dog på at holde et lignende arrangement næste år til januar.

- Jeg tør kun at gøre i det januar. Jeg tør ikke at gøre det i november og december, men efter billetsalget, er jeg bestemt ikke blevet afskrækket af at holde et lignende arrangement fremadrettet, siger Jens Ungstrup.

Skaal har i alt tre ølbarer. Udover den, der ligger på Kultorvet i København, har Skaal også en bar i Sønderborg og en i Finland.

Det alkoholfri ølsalg er størst i byen Turku i Finland. Der er salget 25 procent højere end i København. Salget i København er dog cirka syv gange større end det i Sønderborg.



Vis mere
20010508-115334-1-1920x1303we

Begyndte i kassen og endte som direktør:
”En Irma-ansat er noget helt særligt”

Visionsskitse 2

Kæmpe tunnelprojekt vokser:
Nu er der også store planer for Bispeengbuen og Ladegårdsåen

Vis mere