Har du glemt at købe værtindebuketten og er allerede på vej til middagen?
Flere blomsterforretninger er begyndt at holde åbent efter lukketid, således at kunder selv kan låse sig ind og hente blomster og betale med MobilePay.
De sparer arbejdstimer, og giver kunderne mere frihed, lyder det fra blomsterhandlerne. Brancheforeningen bakker op om udviklingen.
Alt foregår gennem telefonen
En af de blomsterforretninger, der for nylig har givet kunderne mulighed for selv at hente og købe er Flora Danica Blomster på Amager.
De åbnede i sommer en selvbetjeningsbutik, som har åbent fra klokken 07 til 22 hver dag.
- Det er klart, det er et tillidsspørgsmål, men vi har kun haft positive oplevelser, siger Mikkel Christiansen, indehaver af Flora Danica Blomster til TV 2 Lorry.
For at komme ind i selvbetjeningsbutikken sender man en sms til et telefonnummer, hvorefter døren til butikken åbner. Her kan man frit gå rundt i butikken og betale for sine blomster ved hjælp af appen MobilePay.
Det er klart, det er et tillidsspørgsmål, men vi har kun haft positive oplevelser.
Bygger på tillid
Mikkel Christiansen fik idéen fra en kollega i Nordjylland, som også brugte selvbetjening i deres butik.
Nu sparer butikken personaletimer uden at gå ned på salget:
- Søndag er blevet en dag, hvor vi ikke selv behøver stå der, men der kan stadig komme kunder i butikken, siger han.
Han havde dog overvejelser om, hvorvidt folk ville kunne styre det:
- Den eneste overvejelser har været, om folk kan finde ud af at betale for varerne. Men du logger dig ind med et telefonnummer, og så har vi et overvågningssystem, så vi kan se hvem, der er i butikken, fortæller han.
Drive-in og døgnåbent
København er ikke det eneste sted, man kan købe blomster og planter døgnet rundt.
Det kan man også i Årstidens Blomster i Helsinge, hvor de har butikken ''Den Ved Siden Af''. Her bruger man samme koncept som i Flora Danica Blomster, hvor man låser sig ind ved hjælp af sin mobiltelefon.
En anden blomsterhandler, der bygger sit salg på tillid, er blomsterdekoratøren Mia Verdich, der sælger buketter og dekorationer på sin gård i Dragør.
Hun begyndte allerede sit drive-in koncept for fem år siden. Dengang blev det positivt modtaget af kunderne og er siden kun blevet mere populært.
- Min butik er indrettet på tillid. Jeg har et køleskab ude i en gård, hvor jeg bor. Der er ikke lås på. Jeg bor ude på landet, hvor vi stoler på folk, siger hun til TV 2 Lorry.
Sparer tid
Man kører ind i gården, som er videoovervåget, og henter den buket man vil, og betaler med mobilepay.
- Jeg har ikke en fysisk butik, jeg har et værksted og kører på bestillinger. Så for mig sparer det meget tid, fordi jeg ikke skal være fysisk tilstede hele tiden, siger Mia Verdich.
Brancheforening bakker op
Jens Poulsen er formand i brancheforeningen Floristen Danmark. Han fortæller, at det er en tendens, der har været under opblomstring i flere år, flere steder i landet:
- Der er flere og flere, der vælger den løsning med en slags døgnåbent butik. Det hænger blandt andet sammen med, at vi mangler uddannede hænder, siger han.
Samtidig giver selvbetjeningsløsningen personalet bedre arbejdsforhold:
- Rigtig mange blomsterforretninger har jo haft kolossal lange åbningstider, og det kan man komme omkring ved at kunderne kan betjene sig selv, siger han.
Vi bakker op om det. Systemet virker, og vi hører, at folk er glade for det, og at det bliver brugt. På den måde holder vi salget hos blomsterhandleren.
Corona satte skub i udviklingen
Det er ikke kun planter og blomster man flere steder kan købe i en ubemandet butik.
På flere biblioteker, eksempelvis i Københavns Kommune, kan du låse dig ind med dit sundhedskort efter lukketid.
Også flere dagligvarebutikker har eksperimenteret med at lade kunder handle ubemandet i ydertimerne, og 7Eleven har åbnet en selvbetjeningskiosk i Københavns Lufthavn.
Brancheforeningen har ikke tal på, hvor mange af deres medlemmer, der benytter sig af selvbetjeningsløsningen. Dog får de ugentlige opkald fra medlemmer, der søger gode råd til låsesystemer, fordi de planlægger at implementere de nye systemer.
- Der blev sat godt gang i det under coronatiden, da kunderne kunne betjene sig selv og betjene sig sikkert. Det har været med til at skubbe udviklingen i gang hurtigere, end vi ellers ville have set, fortæller formand for brancheforeningen Floristen Danmark, Jens Poulsen til TV 2 Lorry.
Fåtal af tyverier
Selvom man skulle tro, det kunne friste nogen, at snuppe en buket eller to uden at sætte det på regningen, kan Jens Poulsen ikke huske at have hørt om problemer med konceptet.
Heller ikke de blomsterforretninger vi har talt med oplever, at tyverier er et problem.
Blomsterdekoratør Mia Verdich fortæller, at det sker mere sjældent nu end dengang hun drev en butik:
- Det er sket et fåtal, at nogen har stjålet noget i drive-in butikken. Det kan tælles på én hånd. Det er meget få i forhold til, da jeg havde butik, siger hun.