Skåne med hård kritik af Lynetteholm: Frygter store naturødelæggelser

Sydsvenskerne udtrykker bekymring over planerne om den kunstige ø i Øresund. De frygter store konsekvenser for havmiljøet og stiller sig skeptiske over for miljøkonsekvensrapporten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Svenskerne kritiserer Lynetteholms-projekt.

Det offentlige Danmarks planer om at bygge den kæmpemæssige ø Lynetteholm får nu hård kritik fra naboerne på den anden side af Øresund.

I Skåne har Lensstyrelsen, der er den statslige myndighed i den sydsvenske region, indgivet et meget kritisk høringssvar til miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm, hvor de gør modstand mod regeringen og Københavns Kommunes vision om en kunstig ø ud mod Øresund med plads til 35.000 indbyggere.

- Lensstyrelsen modsætter sig, at der gives tilladelse til den ansøgte aktivitet, skriver svenskerne som den første sætning i høringssvarets sammenfatning.

Vandstrømning gennem Øresund falder

Her udtrykker lenet skepsis over for rapporten, som de mener ikke er fyldestgørende og undlader at belyse alle de påvirkninger på miljøet, som projektet vil medføre.

Derudover er svenskerne meget bekymrede over påvirkninger på havstrømmen i Øresund, som Lynetteholm vil ændre.

Her peger den svenske myndighed på, at den kunstige ø vil få vandstrømningen gennem Øresund til at falde med en kvart procent, hvilket vil reducere tilførslen til Østersøen. 

Og det er stærkt problematisk, mener Skåne Len.

- Der er en risiko for, at tilførslen af iltrig vand til Østersøen falder, når den samlede strøm reduceres. Det er indlysende, at Østersøen og dets organismer allerede i dag har store problemer med lave iltniveauer i grundvandet. Østersøen har brug for mere iltrig vand, ikke mindre, udtaler Kristian Wennberg, der er chef for vandenheden Skånes lenstyrelse, i en pressemeddelelse.

Hvad er en VVM-redegørelse?

VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.


En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.


Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette.


Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.


Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.



Kilde: Erhvervsstyrelsen

Frygt for forureningsspredning

Lenstyrelsen frygter også at forurenede stoffer fra havbunden vil sprede sig langt mere end det, miljøkonsekvensrapporten i første omgang har vurderet.

For ifølge skåningerne er de danske myndigheders beregninger af dette langt fra tilstrækkelige til at give et retvisende billede af mulige konsekvenser for eksempelvis Øresunds EU-beskyttede naturområder – de såkaldte Natura 2000-områder.

- Vi frygter, at spredningen kan påvirke vigtige Natura 2000-områder som Saltholm og Falsterbo-halvøen, siger Carl Lindqvist, der er vandadministrator ved Skåne Len.

Visualisering af Lynetteholm, som man forestiller sig, at halvøen vil se ud under anlægsfasen.
Foto: By & Havn

Tab af marine levesteder

Et tredje bekymringspunkt fra vores svenske naboer handler om tab af ålegræs på bunden af havet, som vokser ved Trekronerfortet og i Københavns Havn. 

Det kommer nemlig til at forsvinde ved anlæggelsen af Lynetteholm.

Og ålegræs er et vigtigt levested for dyreliv. Her finder man fisk, krabber, snegle og muslinger, mens ålegræs også agerer føde for en række af havets fugle.

- Lensstyrelsen frygter, at det samlede tab af marine levesteder vil have en samlet indvirkning på Øresund, står der i høringssvaret.

Lynetteholm - kort fortalt

Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.


I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.


Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.


Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

Rapport deler vandene

Det er ikke første gang, VVM-rapporten, som det kommunalt og statsligt ejede By & Havn – som står for udviklingen af Lynetteholm – har bestilt, får kritik for at undlade at belyse alle de miljøpåvirkninger, projektet vil medføre.

Tilbage i december fremførte flere miljøorganisationer over for TV 2 Lorry en kritik af, at miljøkonsekvensrapporten hverken tager stilling til den tilhørende metrolinje og havnetunnelen med den østlig ringvej, som skal infrastrukturbinde og fuldende projektet.

På samme vis er udvinding af sand til øen fra havområdet Kriegers Flak heller ikke belyst i rapporten.

Her fik organisationerne opbakning fra en ekspert på området, der påpegede, at man ifølge regler fastsat af EU-kommissionen ikke må dele en VVM-rapport op i bidder - den såkaldte "salami-metode" - hvis der er kendskab til afledte følger af projektet som kræver en vurdering.

- Hvis det er blevet meldt ud, at der skal være en transportkorridor til Lynetteholm som en del af projektet, så er det en direkte afledt følgevirkning af Lynetteholm, og så skal den belyses, lød det dengang Peter Pagh, der er juraprofessor med speciale i miljøret på Københavns Universitet.

Kan havne for EU-domstol

For nylig annoncerede en række af de miljøorganisationer i Ingeniøren og Politiken Byrum, at de havde taget skridtet videre og nu ville prøve at gå via EU-domstolen i et forsøg på at bremse Lynetteholm.

By & Havn har ikke ønsket at bevare kritikken af Lynetteholm med den tilhørende VVM-rapport fra Länsstyrelsen i Skåne og henviser i stedet til Transportministeriet.

Her har transportminister Benny Engelbrecht (S) tidligere udtalt til TV 2 Lorry, at han ikke mener, at der er tale om såkaldt ”salami-metode”.

- Anlægget af en metroforbindelse og Østlig Ringvej vil naturligvis også blive VVM-undersøgt, hvis der er flertal for det i Folketinget og enighed om det med Københavns Kommune, har transportministeren tidligere udtalt i et skriftligt svar.

Høringsperioden for både miljøkonsekvensrapporten og anlægsloven til Lynetteholm er for nylig blevet afsluttet. Nu skal der udarbejdes en rapport for dette – en såkaldt hvidbog.

Bevæbnet med den og de mange høringssvar skal politikerne i Folketinget nu på banen for at beslutte, om byggeriet af den enorme ø skal sættes i gang.

Lovforslaget om at anlægge Lynetteholm bliver fremsat i Folketinget i marts eller april og kan – hvis der er flertal – være endeligt vedtaget inden sommerferien. 

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

  • Februar 2021: VVM-redegørelsen og anlægsloven af Lynetteholm har været i offentlig høring i otte uger. Høringsperioden afsluttes med en omfattende rapport (en såkaldt hvidbog).


  • Marts 2021: Lovforslaget om at anlægge Lynetteholm fremsættes i Folketinget med henblik på endelig vedtagelse af projektet.


  • 2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.


  • 2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.


  • 2023 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.


  • 2023: Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.


  • 2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.


  • 2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.


  • 2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.


  • 2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.


  • 2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.



Kilde: Københavns Kommune

Link kopieret!

Seneste nyt

Trængte familier må kigge langt efter den store julemiddag

Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Julen er hjerternes tid.

Men for mange børn i økonomisk trængte familier kan julen også være en smertefuld tid.

En ny afsavns-undersøgelse, foretaget af Røde Kors blandt julehjælpsmodtagere, viser, at 82 procent af disse familier i Region Hovedstaden må undvære eller spare kraftigt på julegaver, og 80 procent må reducere eller helt undvære (51 procent) en rigtig julemiddag, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

- Et af mine børn vil slet ikke i skole efter juleferien, for han bliver trist, når han hører om sine kammeraters jul, fortæller en mor i undersøgelsen.

55 procent af de adspurgte familier, der bor i Region Hovedstaden, har også så store økonomiske problemer resten af året, at de ikke har råd til nødvendigt tøj og sko til børnene, og 20 procent af forældrene har været nødt til at springe måltider over til børnene. Det er lidt højere end på landsplan, hvor 18 procent har sprunget måltider over.

63 procent af de økomisk trængte familier i Region Hovedstaden svarede også, at de har været nødt til at undlade at holde fødselsdag for klassen eller kammerater.

Link kopieret!

Elbiler overhaler for første gang benzin og diesel men er langt fra dem, der flest af

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler. Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent. Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Dermed er 2024 på vej til at blive året, hvor antallet af solgte elbiler for første gang overhalede benzin- og dieselbilerne henover et helt år, hvor salget dækker både over nyregistreringer og importerede brugte biler.

Det glæder skatteminister Rasmus Stoklund:

- Det viser både, at danskerne synes, infrastrukturen for elbiler fungerer, og at de politiske initiativer, vi har taget for at gøre det attraktivt at vælge elbilen, virker, siger skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Men, selvom danskerne nu oftere vælger elbilen fremfor en benzin- eller dieselbil, når der skal købes ny bil, så består den samlede bilbestand dog stadig overvejende af fossile biler. Per 30. november er 12 procent af bilbestanden elbiler, mens konventionelle biler udgør 84 procent. Plug-in hybridbiler – som fra 2026 ikke længere vil betragtes som grønne – udgør 4 procent.

Link kopieret!

Iben Hjejle modtager Danmarks ældste teaterpris

Iben Hjejle modtog tidligere på året en Reumert for sit arbejde.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mandag aften fik Iben Hjejle overrakt Teaterpokalen 2024 i Folketeatret i København af Anne Middelboe Christensen, der er medlem af Foreningen Danske Teaterjournalister og teateranmelder i Dagbladet Information.

Hun var nomineret for sine roller i Folketeatrets "Lægen" og Teatret ved Sorte Hests "Hvem er bange for Virginia Woolf?".

- Hun har knækket koden som filmskuespiller til at være på en teaterscene og tale på en teaterscene. Det er så forskelligt at spille foran et filmkamera og at spille foran et teaterpublikum, siger Anne Middelboe Christensen.

Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris, og den blev indstiftet i 1933. Den uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister.

Link kopieret!

Københavns Lufthavne-aktien slår egen rekord

Aktien er ved lukningen af fondsbørsen mandag steget med 60 procent.

Det er den største stigning i selskabets historie på fondsbørsen, skriver Ritzau. Selskabets samlede markedsværdi er nu omkring 46 milliarder kroner.

Det sker efter, at Finansministeriet tidligere i dag har oplyst, at den danske stat vil være hovedaktionær i selskabet igen.

Link kopieret!

Tvang sig adgang til brøndbykamp - nu er han dømt

En 34-årig mand er blevet dømt 40 dages betinget fængsel for sammen med en større gruppe at have tiltvunget sig adgang til Brøndby Stadion i forbindelse med en fodboldkamp i august 2022 mellem Brøndby IF og FC Basel.

Straffen blev desuden skærpet, da lovovertrædelsen fandt sted i en skærpet strafzone.

Link kopieret!

Sprænger strafferammen: Brødre idømmes hver 20 års fængsel i narkosag

Foto: TV 2 Kosmopol

Retten i Glostrup har idømt to serbiske brødre 20 års fængsel hver for handel med 849 kilo hård narkotika og våben.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Strafferammen for denne type forbrydelser er 16 års fængsel.

De to mænd - Milos Miladinovic på 40 og Marin Miladinovic 49 år - var ledere af en international narkoorganisation, der ifølge byretten var "usædvanligt veldrevet", og fra september 2019 til april 2022 handlede brødrene med meget store mængder hård narko.

Via krypteret kommunikation blev modtagelsen og videredistributionen planlagt, og dermed nåede 849 kilo hård narko fordelt til en lang række personer i hovedstadsområdet.

Det var primært kokain, men også til dels heroin, som mændene handlede med.

Flere gange ankom narkoen til en tankstation i Albertslund i en tysk indregistreret Audi. Herfra blev den transporteret til en lejlighed i nærheden, hvor narkotikaen blev opdelt, ompakket og opbevaret med henblik på videreoverdragelse.

Link kopieret!

Brand i slikbutik spærrer for trafik til central togstation

Foto: Presse-foto.dk

Klokken 15.01 modtog Københavns Politi en melding om en brand i en slikbutik på Toftegårds Allé i Valby. Brandvæsenet er med flere redningskøretøjer i fuld gang med at slukke branden, hvor en person er kørt til observation for røgforgiftning, fortæller vagtchef Henrik Stormer.

Trafikken til Valby Station er påvirket fra Toftegårds Plads og til stationen og Toftegårds Allé er helt eller delvist spærret.

I følge P4 Trafik giver det rigtig meget kø i begge retninger på Toftegårds Allé frem mod broen over jernbaneskinnerne.

Opdatering: Branden er nu slukket, og trafkken glider igen på Toftegårds Allé.

Link kopieret!

Fængsel til tre teenagere for knivoverfald på tilfældig 20-årig

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Tre unge på 16, 17 og 17 år fra Hvidovre er mandag idømt to års fængsel ved Retten i Glostrup for et umotiveret knivoverfald på en mand i midten af 20’erne.

Overfaldet fandt sted den 1. november sidste år i krydset mellem Høvedstensvej og Hvidovrevej. Det skriver Vestegnens Anklagere på X.

Her blev offeret stukket flere gange, og hans liv kunne have været i fare, men takket være hurtig lægehjælp blev han reddet. De tre unge blev med få dages mellemrum anholdt en lille måneds tid efter overfaldet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google