Mens hovedstadsborgere venter på milliarddyr letbane, overrasker megabusser i Aalborg

Hovedstadens Letbane er på vej, og anlægsarbejdet langs ruten kan både ses og mærkes. I Aalborg fik man ikke en letbane. Til gengæld kører den langt billigere løsning allerede – og nu vil man slet ikke bytte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Plusbusserne i Aalborg er et stort hit.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Mens man i hovedstadsområdet fortsat venter på, at de sidste skinner bliver lagt, og togene til Hovedstadens Letbane bliver testkørt, ruller Aalborgs plusbusser – en slags ”letbane på gummihjul” – allerede gennem den nordjyske hovedstad med bragende succes.

Linjen åbnede i slutningen af september 2023, og siden er passagertallet vokset hurtigt og vedholdende. 

Endda mere end ventet.

- Kunderne har taget det hurtigere til sig, end vi havde regnet med, siger Thomas Øster, administrerende direktør hos Nordjyllands Trafikselskab.

I uge 6 nåede plusbusserne en ny passagerrekord med 13.500 påstigere på én dag og over 75.000 rejsende i ugens løb.

Målet for plusbusserne er at nå 18.000 daglige passagerer, når ruten er fuldt udbygget.

Vil ikke bytte plusbusser med letbane

Og selvom de aalborgensiske politikere oprindeligt hellere ville have haft en letbane, som både Aarhus og Odense har fået det, vil de nu slet ikke bytte deres plusbusser ud.

Letbanerne i Aarhus og Odense har da også begge haft en hel række børnesygdomme og problemer.

- Det er på ingen måde en discountløsning – tværtimod. Bussen kører de fleste steder i separat trace (eget spor, red.), og der er lavet nogle fine stationer, ligesom man har det på en letbane, hvor man også tjekker ind og ud uden for bussen, siger Lisbeth Lauritsen (S), næstformand for By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune.

- Vi er på ingen måde kede af, at vi har fået en plusbus frem for en letbane. Man skal ikke tro, at det er et dårligere alternativ, tilføjer hun og understreger samtidig en ”åbenlys fordel” i prisen.

Vi er på ingen måde kede af, at vi har fået en plusbus frem for en letbane. Man skal ikke tro, at det er et dårligere alternativ

— Lisbeth Lauritsen (S), næstfmd., By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune

Busser giver mere attraktiv pris

Det er nemlig væsentligt billigere at etablere kørebaner til busser, end det er at lægge skinner til en letbane – som rapporten, der skulle klarlægge det bedste projekt for hovedstaden, også påpegede i sin tid.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

I Aalborg har plusbus-projektet på den 12 kilometer lange strækning kostet i alt 540 millioner kroner.

Til sammenligning er prisen for Hovedstadens Letbane kun vokset, siden man satte spaden i jorden. Mens startprisen lød på 6,2 milliarder kroner, lyder den seneste vurdering på 9,3 milliarder kroner for de i alt 28 kilometer skinner.

Prisen for letbanebyggeriet er med andre ord over seks gange højere per kilometer skinner end det tilsvarende plusbus-projekt i Aalborg – om end en direkte sammenligning af områderne ikke er mulig.

Og så er der tiden.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Hovedstadens Letbane får 29 stationer. På seks stationer kan man skifte til S-tog, og det er de stationer - på nær Lundtofte - som fremgår på kortet.
Foto: Anna Clara Ingemann-Hansen/TV 2 Kosmopol

Langt kortere anlægstid

I 2011 begyndte arbejdet med at bygge og drive en letbane rundt om København langs Ring 3. Først i 2018 blev spaden stukket i jorden på det 28 kilometer lange milliardprojekt, der forventes færdigt i 2025.

Til sammenligning besluttede man i 2016 at etablere et system for BRT-busser i Aalborg, og i 2023 blev ruten indviet.

Ifølge Nordjyllands Trafikselskabs direktør, Thomas Øster, er intet let i et stort anlægsprojekt, som det i Aalborg. Men alligevel har løsningen været overkommelig.

- Det er en svær fødsel at føde en letbane på gummihjul, men det er væsentligt lettere end at bygge en letbane. Og så er det en billigere og mere fleksibel løsning, som leverer mange af tingene, som en letbane også gør, siger direktøren.

Hvorfor så letbane?

Men hvorfor så egentlig vælge en letbane i hovedstadsområdet, fristes man til at spørge. Det er langt fra kun roser, det store projekt har høstet.

Alene generne fra anlægsarbejdet har medført hård kritik fra beboere i flere kommuner, og Hovedstadens Letbane har selv fortalt, hvordan arbejdere bliver udsat for overfusninger og chikane.

Blandt eksperterne er roserne heller ikke store.

Allerede før arbejdet med letbanen gik i gang, viste samfundsøkonomiske beregninger, at projektet var ”ringe rentabelt”, og ifølge professor i transport ved DTU, Otto Anker Nielsen, har vi fortsat til gode at se, hvad den reelle effekt af Hovedstadens Letbane bliver.

- Derudover kan man jo politisk godt argumentere for, at man ville give den kollektive trafik i Ringbyen, herunder særligt Vestegnen, et løft.

- Det er uomtvisteligt, at det allerede inden åbningen har ledt til ny byudvikling/byomdannelse i korridoren, skriver professoren til TV 2 Kosmopol og tilføjer, at et litteraturstudium han selv og kollegaen Jesper Ingvardson står bag, konkluderer, at letbaner har større effekt på ejendomsmarkedet og boligpriser, end BRT-linjer har.

Faktum er, at politikerne i de 11 ejerkommuner sammen med Region Hovedstaden og staten, som alle er ejerne bag Hovedstadens Letbane, gik videre med en letbaneløsning i Ring 3, hvor man forventer at kunne køre med mellem 13 og 14 millioner passagerer årligt.

Og det har allerede givet afkast, kan man læse i et faktaark om Hovedstadens Letbane hos Region Hovedstaden.

Her står det klart, at der er planlagt ejendomsinvesteringer for 32 milliarder kroner i letbanekommunerne siden aftalen fra 2016 trådte i kraft.

Det er også forventningen, at letbanen vil generere op mod 36.500 nye arbejdspladser og 31.700 nye indbyggere frem mod 2032.

Hvem ejer letbanen?

11 kommuner og en region har ejerandele i Hovedstadens Letbane. Nogle ejer en stor andel, andre en mindre:

  • Region Hovedstaden: 43 procent

  • Gladsaxe Kommune 12,60 procent

  • Lyngby-Taarbæk Kommune 12,52 procent

  • Glostrup Kommune 7,18 procent

  • Herlev Kommune 6,71 procent

  • Brøndby Kommune 4,18 procent

  • Ishøj Kommune 3,62 procent

  • Albertslund Kommune 3,23 procent

  • Vallensbæk Kommune 3,15 procent

  • Rødovre Kommune 2,01 procent

  • Hvidovre Kommune 0,92 procent

  • Høje-Taastrup Kommune 0,88 procent

Kilde: Hovedstadens Letbane

Link kopieret!

Seneste nyt

Kongeparret modtog egyptisk præsident til gallataffel

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Kong Frederik og dronning Mary er fredag aften ankommet til gallataffel på Christiansborg.

Taflet er til ære for den egyptiske præsident Abdel Fattah al-Sisi, som er på statsbesøg i Danmark.

Fra kongefamilien deltager også prinsesse Marie og prinsesse Benedikte.

På billeder ses kongeparret modtage præsidenten og følge ham en del af vejen til festlighederne.

TV 2 har fået adgang til aftenens menu. Her fremgår det, at der bliver serveret porre terrine, stegt marsklam og kage med mandarinkompot.

Både kongen og præsidenten skal holde tale ved fredagens taffel ifølge kongehusets program.

Link kopieret!

Styrelse fandt fuglelort i grøntsagskasserne hos grønthandler

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Grønthandleren Alsaadi Greens på Nørrebro i København har fået en bøde og en sur smiley af Fødevarestyrelsen, da styrelsen i november fandt fuglelorte i flere af kasserne med grøntsager.

Det skriver KøbenhavnLIV.

Fødevarestyrelsen slog desuden ned på, at mange af grønthandlerens frugt og grøntsager ikke var mærket med oprindelsesland, hvilket strider imod reglerne.

Grønthandler beklager overfor KøbenhavnLIV og oplyser, at de har rettet op på forholdene.

Link kopieret!

Ældrecenter arver stort millionbeløb fra hemmeligt ægtepar

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Et hemmeligt ægtepar fra Værløse har testamenteret et stort millionbeløb til Aktivitetscentret Skovgården.

Det skriver sn.dk.

Arven er på omkring 20 millioner kroner, og der står i testamentet, at pengene skal bringe glæde til husets brugere.

- Min første tanke var, at det var fantastisk. Det var det helt klart - og glædeligt for Skovgårdens brugere at kunne arve. Jeg kan ikke oplyse noget om, hvem det var, men som sagt er det en dejlig anerkendelse, at der er nogle borgere, der synes, at lige præcis Skovgården skal arve deres penge, siger Merete Harrig, Skovgårdens leder, til mediet.

Lederen tænker, at pengene kan gå til at give brugerne flere oplevelser eller arrangementer i ældrecentret. De kunne også gå til et nyt billardbord eller en brændeovn.

Link kopieret!

Supermarked får sur smiley for dårlig hygiejne

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Fødevarestyrelsen har givet en Lidl-butik i Rødovre en sur smiley og en bøde på 15.000 kroner for manglende rengøring og dårlig hygiejne.

Det skriver sn.dk.

- Ved gulvet ved hylderne ses ansamlinger af sorte, udefinerbare, fedtede plamager, skriver styrelsen blandt andet i en kontrolrapport fra 6. november, ifølge mediet.

Styrelsen fandt desuden madrester og sorte plamager langs hjørner og kanter i butikken, indtørret spild af orange væske i kølerummet, spild af fersk kødsaft i bunden af en køler, massivt spild af kattegrus blandet med madrester mellem hylder og spild af en brun, fedtet væske under en hylde med slik.

Ifølge sn.dk har Fødevarestyrelsen i maj måned fundet en død kakerlak og døde hvepse foran en køleboks på et besøg i samme Lidl-butik.

Lidl udtaler til sn.dk, at butikken ikke afspejler det generelle billede af supermarkedskæden, og at fundne fra Fødevarestyrelsen er "uacceptable".

Link kopieret!

Mand idømt forvaring for mishandling og grov vold mod kæreste

Foto: TV 2 Kosmopol

En 32-årig mand idømmes forvaring for mishandling og adskillige tilfælde af grov vold mod en kvinde, han var kærester med på gerningstidspunktet.

Det har Københavns Byret afgjort fredag eftermiddag, skriver Ritzau.

Link kopieret!

Kvinde og mand dømt for menneskehandel og voldtægt

En mand og en kvinde fra Rumænien er fredag dømt for menneskehandel og voldtægt af en rumænsk kvinde, som blev lokket til Danmark og tvunget til at arbejde som prostitueret, oplyser specialanklager Martin Stassen fra Københavns Vestegns Politi.

Begge blev idømt tre års fængsel og udvist af Danmark med et livslangt indrejseforbud.

Link kopieret!

Politikere fik 19 timer til at godkende statens køb af Københavns Lufthavn

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Folketingets Finansudvalg fik under et døgn, nærmere bestemt 19 timer, til at forholde sig til og godkende statens opkøb af aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne for 32 milliarder kroner. Det skriver Altinget. Processen kritiseres nu af Liberal Alliance og Alternativet.

Link kopieret!

Omstridt teflonfabrik lukker

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Alle aktiviteter på teflonfabrikken Accoat i Kvistgård i Nordsjælland lukker inden for et år.

Det skriver DR.

Af en pressemeddelese fremgår det, at beslutningen blandt andet er truffet som følge af "offentligt fokus" og fremtidig regulering af virksomheders brug af PFAS-stoffer, samt at fabrikken "ligger uhensigtsmæssigt midt i et boligområde".

Accoat A/S laver blandt andet overfladebehandling af metalelementer. Belægningerne foregår blandt andet ved at sprøjte PFAS-holdigt pulver på de rene metal-elementer, som derefter bliver bagt i store ovne ved flere hundrede grader, skriver DR.

Så sent som i mandags besøgte SF's Pia Olsen Dyhr borgere i Kvistgård, skriver hun på Facebook. Ved mødet fortalte en borger om, at hendes hjem var fyldt med hvidt eller lyseblåt støv, og at der uden for hendes hjem hang en skarp kemilugt om aftenen.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google