Peter undrer sig: Hvorfor skal der udvikles to apps som alternativ til Rejsekortet?

Både DSB og Rejsekort & Rejseplan A/S arbejder på hver sin "check ind og ud"-løsning til mobilen. Men hvorfor udvikle to forskellige løsninger med samme funktion?

Rejsekort & Rejseplan A/S har for nyligt lanceret en app, der hedder RejseBillet, som et supplement til det fysiske Rejsekort. 

Kasper Schmidt, som er direktør hos Rejsekort & Rejseplan A/S, oplyste dengang TV 2 Kosmopol om, at virksomheden fortsat arbejder på et en fuld digitaliseret løsning, der kan erstatte alle plastkortets funktioner. 

I praksis en app, hvor man kan checke ind og ud fra sin rejse på telefonen.

Sådan en Rejsekort-app har mange efterlyst gennem flere år, og flere har undret sig over, at den endnu ikke eksisterer.

Senest har Peter Schou fra København skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os, da det undrer ham, at Rejsekort & Rejseplan A/S udvikler på en Rejsekort-app, når DSB lige nu lader udvalgte rejsende, som ham selv, teste en ny funktion i DSB-appen, der gør det muligt at checke ind og ud af sine rejser på mobilen.

- DSB er lige på trapperne med ”Check ind” i DSB-appen, en funktion jeg er beta-tester på. Den fungerer upåklageligt, præcis som Rejsekortet, og kan bruges i al offentligt transport og på tværs af landet til rejsekortspris (inklusive mulige rabatter, red.), fortæller Peter Schou til TV 2 Kosmopol. 

- Er det rimeligt, at Rejsekort & Rejseplan A/S skal bruge millioner på at udbyde udviklingen af en offentligt konkurrerende løsning til noget, der allerede findes eller er på vej? spørger Peter Schou.

Vi søger i første omgang svar hos de to organisationer for at finde logikken bag beslutningen om at udvikle hver sit system med samme funktion.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Man skal pga EU regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data. Vi har lavet en forklaring her.

Appen samler DSBs funktioner

DSBs kundechef Charlotte Kjærulff forklarer, at udvidelsen af deres app med en check ind og ud-funktion er en nødvendighed for, at kunderne fremover vil finde den samlede DSB app relevant. 

- Helt generelt forventer kunderne, at de kan rejse bekymringsfrit på tværs af kollektiv trafik. Der er 'pay as you go'-løsninger (betal på vejen,  red.), som man også kender fra andre lande, gode, siger Charlotte Kjærulff til TV 2 Kosmopol.

Sådan virker DSBs testversion af check ind og ud

  • DSBs check ind og ud funktion giver brugeren mulighed for at bruge DSB-appen i stedet for det fysiske Rejsekort.

  • Appen kræver, at man har sin lokation på, så den kan registrere nærmeste stoppested, når man checker ind og ud.

  • Når nærmeste stoppested er fundet, checker man ind, og hvis man skifter transportmiddel, checker man ind igen. Til sidst checker man ud, når rejsen slutter.

  • Prisen er den samme som for en tilsvarende rejse på Rejsekortet.

  • Siden efteråret 2022 er DSBs check ind løsning blevet testet af tre omgange.

- Vi har haft DSB-appen i mange år. Derfor har vi valgt, at vi gerne vil give kunden mulighed for at checke ind og ud, samtidig med at de har mulighed for at købe DSB's andre billettyper som for eksempel DSB Orange og DSB’1, siger Charlotte Kjærulff.

De er DSB's egne tilbud og ikke en del af det fysiske Rejsekort i dag.

Rejsekort & Rejseplan A/S henviser TV 2 Kosmopol til DSB, men tilføjer i et skriftligt svar, at organisationen står ved planerne om et fuldt digitalt Rejsekort på et eller andet tidspunkt, uanset hvad DSB gør med sin app.

- Vi har endnu ikke fundet en leverandør på digitalt Rejsekort, men det bliver en landsdækkende app, som dækker alle trafikvirksomheder i Danmark, ligesom appen RejseBillet gør, skriver Rejsekort & Rejseplan A/S.

Sidste sommer testede Rejsekort & Rejseplan A/S en digital check ind og ud-løsning i Nordjylland.

Charlotte Kjærulff fra DSB kan endnu ikke fortælle, hvornår check ind og ud funktionen i DSB-appen er klar til brug for alle rejsende.

To løsninger giver mening

Kim Normann Andersen er professor på CBS Center for Digitalisering. Han mener, at to løsninger giver mening både for brugerne og for de to virksomheder.

- Fra et kundesynspunkt giver det mening, at der er konkurrence. Hvis der er nogen, som har monopol på en funktion, har den måske ikke den bedste brugerflade. Hvis der er flere om en løsning, holder det også virksomhederne på dupperne, siger Kim Normann Andersen til TV 2 Kosmopol.  

Kim Normann Andersen forklarer, at man som bruger får mulighed for at teste begge funktioner og derved vælge den, der passer bedst til ens egne behov. 

- Dem, der allerede er i DSB-universet, som benytter sig af DSB's funktioner, kan have fordele af at blive i DSB's app. Hvorimod folk, der kører meget i Københavns metro eller på regionale busruter, måske i højere grad vil bruge Rejsekort & Rejseplan A/S' app, siger Kim Normann Andersen.

Skaber et fællesskab gennem appen

For DSB og Rejseplan & Rejsekort A/S giver det også mening at udvikle hver deres check ind og ud funktion, forklarer Kim Normann Andersen.

- Virksomhederne vil gerne lave apps, der bedst muligt appellerer til deres kundegrupper. DSB har større fokus på pendlere og dem, der kører i tog ofte, så derfor giver det mening for dem at holde dem inde på DSB-appen ved at give dem en check ind og ud-funktion, siger Kim Normann Andersen.

Tak til Peter Schou for at dele sin viden og undren med os!

I spørger. Vi svarer. Hvad går du og undrer dig over i hovedstadsområdet, som vi kan undersøge journalistisk? Stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik