Svaret Kort
Brændstof er et meget prisfølsomt produkt
De ni øre er blevet en standard, som ingen tankstationer vil afvige fra
Typisk hæves og sænkes prisen med 10 øre ad gangen
Hvis man har en bil, og tanker den med benzin eller diesel, har man måske lagt mærke til at prisen på en liter brændstof næsten altid ender på 9 øre.
Det har Flemming Skov fra Havdrup bemærket, og det har fået ham til at skrive til TV 2 Kosmopol, gennem Spørg Os.
- Hvordan kan det være, at brændstofpriserne altid ender på 9 øre?, spørger Flemming Skov.
(Artiklen fortsætter under boksen)
Spørg Os - Afstemning
_
Følger ikke indkøbsprisen
Når man ser på produktprisen for en liter brændstof, finder man beløb som 8,05 kroner, 7,81 kroner og 7,57 kroner. Alligevel koster den samme liter brændstof på tanken 15,99 kroner, 15,69 kroner og 15,39 kroner.
Det er altså ikke indkøbsprisen, der bestemmer de 9 øre til sidst, men hvad skyldes det så?
Det undersøger vi her!
Prisen skal se attraktiv ud
Vi lægger ud hos Cirkle K, der sammen med OK og Shell er en de største tankstations-kæder herhjemme.
Kirsten Grumstrup er kommunikationschef hos Circle K. Hun kalder slutprisen på de 9 øre for en "psykologisk prisstrategi":
- Der er egentlig ikke så meget i det. Beløbet er sat, så det er tæt på en hel krone eller en hel øre. Standarden er, at det slutter på ni, siger Kirsten Grumstrup.
Prissætningen følger altså samme tankegang, som hvis man køber ind i supermarkedet, og prisen på en agurk er 8,95 kroner i stedet for 9 kroner. Den psykologisk strategi er i begge tilfælde af give en oplevelse af, at prisen er lav.
Øren kan være afgørende
Søren Møller Maretti er direktør i DCC Energi Mobility, som blandt andet står bag Shell tankstationerne i Danmark. Hans forklaring lægger sig tæt op ad Circle Ks:
- Der kan helt sikkert være flere forklaringer på det, der også kaldes “charme-prissætning”. Men samlet set er logikken, at 99,99 kroner frem for 100,00 kroner appellerer bedre til forbrugeren.
Hvis vi ikke fulgte logikken, kunne vi let blive opfattet af kunderne som dyrere, oplyser direktøren til TV 2 Kosmopol.
Søren Møller Maretti pointerer også, at fordi de fleste i dag betaler med kreditkort, sparer kunden reelt penge ved, at prisen slutter på 9 øre, i modsætning til hvis man betalte kontant, hvor prisen ville blive rundet op.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Hård konkurrence
Kommunikationschefen fra OK, Rasmus Boserup, peger på den hårde konkurrence som en anden grund til at følge branche-standarden på de 9 øre til slut:
- Som på andre produkter og i andre brancher, opleves produktet væsentligt billigere, når prisen for eksempel er 9,99 kroner fremfor 10,00 kroner, eller 9,79 kroner i stedet for 9,80 kroner.
Da brændstof er et ret ens produkt på tværs af aktører og ganske prisfølsomt, så konkurrerer tankstationer på sidste øre, da dette kan have betydning for, hvor forbrugeren ender med at tanke bilen, oplyser Rasmus Boserup til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Ti øre ad gangen
Kirsten Grumstrup fra Circle K peger på en tredje grund til det konsekvente ni-tal: Priserne bliver altid justeret op eller ned med 10 øre.
Circle K hæver eller sænker aldrig prisen med for eksempel 8 eller 12 øre. Det betyder, at prisen altid bevæger sig mellem de forskellige ni-taller til sidst.
Ens benzinpriser
Hvis du undrer dig over, hvorfor priserne på tankstationerne generelt er så ens, er du ikke alene. Vi har undersøgt spørgsmålet flere gange - og giver dig en oversigt i boksen nedenunder:
Hvorfor er benzinpriserne så ens?
Fra 2003 til 2017 havde vi i Danmark et brændstofmarked, hvor priserne svingede rigtig meget – også mere end i udlandet
Hver dag klokken 10.00 blev priskrigen neutraliseret, og så blev der konkurreret frem til næste dag klokken 10.00. Man kunne i løbet af dagen se udsving på op til 1,5 kroner per liter. Ved at fylde tanken på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, kunne man spare rigtig meget.
I 2017 skete der noget, som førte til et skred i markedet.
Det fortæller Torben Kudsk, der er afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat hos motorejernes organisation, FDM.Her gik Circle K ud og ændrede måden, som virksomheden prissatte benzinen på.
Tidligere havde virksomheden fastsat brændstofprisen dagligt, men i 2017 valgte man kun at ændre prisen, hvis der eksempelvis opstod store udsving i oliepriserne på verdensmarkedet eller i dollarkursen.
”Det vil sige, at vi fjerner de store daglige udsving i brændstofpriserne og sænker startprisen med 40 øre. Det er den besparelse, man førhen gennemsnitligt kunne få i løbet af dagen – den får alle kunder nu hele tiden”, udtalte Peter Rasmussen dengang i en pressemeddelelse.
- Da Circle K gik ud og sænkede priserne, tog det luften ud af markedet. Dengang var der flere, der forudsagde, at det ville dræbe priskrigen - og man må sige, at den forudsigelse blevet til virkelighed, siger Torben Kudsk.
Kilde: Torben Kudsk, afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat, FDM
Tak til Flemming Skov for spørgsmålet!
Går du selv og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.