Unni undrer sig: Hvorfor er vores cykelstier ikke fulgt med tiden?

Hvis du cykler i København, så kan du nok nikke genkendende til, at der er virkelig mange cyklister, og at ladcykler i stigende grad fylder på asfalten. Nu spørger en bruger, om cykelstierne følger med tiden og de voksende køretøjer.

På cykelstierne i hovedstaden vrimler det med mange forskellige fartøjer. 

Unni Chalina fra Valby har en almindelig cykel, og den bruger hun en del i sin fritid.

- Det undrer mig, at man udvikler alt muligt i samfundet, men cykelstier - dem glemmer man, siger hun til TV 2 Kosmopol og tilføjer:

- Der er så meget andet end cykler, knallerter, scootere, Christiania-cykler, skatere, rulleskøjter, så nogle gange kan man slet ikke overhale hinanden.

quote Det undrer mig, at man udvikler alt muligt i samfundet, men cykelstierne glemmer man.

Unni Chalina, cyklist, København

København er på mange måder cyklernes by, og 97 procent af de cyklende københavnere er generelt tilfredse med byen som cykelby – det viser tal fra kommunens seneste cykelregnskab fra 2022.

Men med mange forskellige cykler og andre transportmidler - både med og uden el - så er bredden på cykelstierne under pres.

Cykelregnskabet viser nemlig også, at 48 procent af de cyklende københavnere oplever - ligesom Unni Chalina -  at der ikke er plads nok på cykelstierne i myldretiden. 

Samme oplevelse har Cyklistforbundet.

- Vi synes, at bredden på cykelstierne måske ikke helt er fulgt med tiden. Vi tænker, at kommunen står med en stor opgave foran sig, siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

quote Det er jo at få et politisk flertal for at gøre det. Det håber jeg, at vi efterhånden kan få kollegaerne inde på Rådhuset med på, at der skal simpelthen mere plads til cyklisterne.

Line Barfod, Teknik- og miljøborgmester, København, Enhedslisten

På rådhuset mener Teknik- og miljøborgmester Line Barfod fra Enhedslisten også, at der mangler plads.

- Hvis man ser på, hvor stort behovet er i København, så har vi stadig lang vej igen. Vi har brug for meget mere plads til cyklisterne, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Unni Chalina cykler i sin fritid. Hun har henvendt sig til vores Spørg-Os redaktion og spurgt om cykelstierne er fulgt med tiden?
Unni Chalina cykler i sin fritid. Hun har henvendt sig til vores Spørg-Os redaktion og spurgt om cykelstierne er fulgt med tiden?
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol


Fordobling af ladcykler

Det er ikke så underligt, at pladsen på cykelstierne kan være trang. 

Lige knap halvdelen af københavnerne angiver cyklen, som deres mest anvendte transportmiddel. Derudover ejer københavnerne cirka 40.000 ladcykler, hvilket er over dobbelt så mange som i 2020.

Spørg Os

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

Og det er ikke kun privatpersoner, som bruger cykelstierne - det gør virksomhederne også i stigende omfang. Hos SOS Dansk Autohjælp har de netop taget fem nye el-ladcykler i brug. 

- Først og fremmest vil vi gerne være klimabevidste. Og så har vi jo set, at det giver mening for os. Ligeså snart der er trængsel på vejnettet, så er vi hurtigt forbi på cykelstierne, siger Rizwan M. Bhatti, der er autotekniker hos SOS Dansk Autohjælp til TV 2 Kosmopol.

SOS Dansk Autohjælp har netop fået fem nye el-ladcykler, som de transporterer sig rundt med og hjælper folk, der har problemer med bilen
SOS Dansk Autohjælp har netop fået fem nye el-ladcykler, som de transporterer sig rundt med og hjælper folk, der har problemer med bilen
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

Det går for langsomt

Med antallet af cyklister og andre fartøjer på cykelstierne i København mener Cyklistforbundet, at der skal gøres noget.

- Vi synes helt ærligt, at Københavns Kommune er lidt for langsomme her, når man ser på den udvikling, der sker med cyklerne og anvendelsen af ladcykler. Også erhvervslivet begynder at tage ladcyklerne til sig nu.

- Det betyder, at kommunen skal speede op i forhold til at anlægge cykelstier. Både beslutningsprocessen og anlægsprocessen, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Line Barfod: er du enig med Cyklistforbundet i, at det går for langsomt? 

- Ja, jeg ville da gerne have mange flere cykelstier og cykelgader. Jo før jo bedre, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

Cykelstier eller parkeringspladser?

Ifølge teknik- og miljøborgmesteren tager det lang tid, fordi man skal undersøge, hvad der ligger i jorden af el- og vandledninger, dernæst skal et projekt i udbud, og så kan anlægsprocessen gå i gang. Og så peger det ind i en evig diskussion:

- Hver eneste cykelsti skal jo vi diskutere - også med lokalområdet - for det koster jo tit parkeringspladser. Det er jo valget mellem, hvad vi skal bruge pladsen til i byen, siger Line Barfod.

quote Vi synes helt ærligt, at Københavns Kommune er lidt for langsomme her, når man ser på den udvikling, der sker med cyklerne og anvendelsen af ladcykler.

Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet

Og der er en årsag til, at kommunen ikke bare kan gøre mere plads til cyklisterne.

Hvad er det, der står i vejen for, at i politikere ikke bare gør det? 

- Det er jo at få et politisk flertal for at gøre det. Det håber jeg, at vi efterhånden kan få kollegaerne inde på Rådhuset med på, at der skal simpelthen mere plads til cyklisterne, siger Line Barfod.

Vendersgade i København er en cykelgade, hvor cykler har fortrinsret, og biler maksimum må køre 30 kilometer i timen.
Vendersgade i København er en cykelgade, hvor cykler har fortrinsret, og biler maksimum må køre 30 kilometer i timen.
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

Bredere cykelstier og cykelgader

TV 2 Kosmopol kunne i marts fortælle, at Københavns Kommune har besluttet, at den smalle og meget befærdede cykelsti på Torvegade på Christianshavn nu skal gøres bredere ved at snævre vejbanen ind. Og netop de brede cykelstier har sine fordele, som på en strækning på Vesterbrogade.

- Der var der lige tre cykler, der overhalede hinanden. Det er jo sådan, det burde være de fleste steder i København, hvis pladsen og muligheden er til det, siger Unni Chalina. 

quote Hvis man ser på, hvor stort behovet er i København, så har vi stadig lang vej igen. Vi har brug for meget mere plads til cyklisterne.

Line Barfod, Teknik- og miljøborgmester, København, Enhedslisten

Cyklistforbundet synes, at vi skal gøre som man gør i andre storbyer.

- Vi skal også begynde at eksperimentere med det der hedder shared-spaces. Hvor man sænker hastigheden i byerne til 30 kilometer i timen, og så begynder at blande forskellige typer af mobilitet.

- Det er det, vi også ser i mange andre europæiske storbyer. Det skal vi også have i København, siger Kenneth Øhrberg Krag. 

Og det er Line Barfod enig i.

- Løsningerne er jo nogle steder at lave bredere cykelstier, fordi de er for smalle. Andre steder er det simpelthen at sige, at cyklisterne fylder mest, og derfor skal vi lave det om til cykelgader. Det er cyklerne, der kan fylde og bilerne må tilpasse sig lidt, som vi har gjort i Vendersgade og i Nordrefrihavnsgade, siger Line Barfod og tilføjer: 

Der er vedtaget nogle flere cykelgader allerede, og jeg tror de fleste kan se, når man bevæger sig rundt i trafikken, at vi bliver nødt til at have meget mere af det.

Unni Chalina er sikker. Mere plads til de forskellige cykelfartøjer er vejen frem.

- Yes, det vil være godt, siger hun.

Spørg Os - Formular

_