Stor plan for nye fartgrænser i København skrider fremad - her må du nu kun køre 40 kilometer i timen

Når hele planen er rullet ud vil der være zoner, hvor bilister kun må køre 30 kilometer i timen.

Københavns Kommune sænker nu fartgrænsen med ti kilometer i timen flere steder i København.

Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

- Vi har i kommunen et stort ønske om at sænke hastigheden på vejene af hensyn til trafiksikkerheden. Samtidig vil det være godt for klimaet og mindske støj og luftforurening, lyder det fra teknik- og miljøborgmester i kommunen Line Barfod (EL).

Hastighedsbegrænsningen sker som en del af en treårig forsøgsordning. Københavns Kommune er en blandt 11 kommuner i hovedstadsområdet, som har fået udvidet mulighed for at sænke hastighedsgrænserne på strækninger i byområder, der ikke har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling. 

Sidste år besluttede et politisk flertal i Københavns Kommune, at fartgrænserne skulle sænkes med 10 kilometer i timen på kommunens veje. Det er dog først nu, at politiet har givet accept til, at de første bydele - Valby og Vanløse - får nye fartgrænser.

Derfor bliver skiltene, der viser fartbegrænsning på 50 kilometer i timen, nu skiftet ud med skilte, der viser, at man maksimalt må køre 40 kilometer i timen i Valby og Vanløse. Det sker i løbet af de næste to måneder, oplyser forvaltningen til TV 2 Kosmopol.

Se på kortet herunder, hvilke zoner hastigheden sænkes i Valby:

(Artiklen fortsætter efter kortet.)

De orange områder er fremover Valbys zoner med hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen
De orange områder er fremover Valbys zoner med hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen
Foto: Københavns Kommune

Partierne bag budgetaftalen for 2022 besluttede i sommeren 2022, at sænke farten med 10 kilometer i timen på alle kommunale veje.

Teknik- og Miljøforvaltningen oplyser i pressemeddelelsen, at der allerede er indført lavere hastighed i tre zoner i Sydhavnen, Nordvest og på Østerbro - og det har reduceret antallet af ulykker, tilskadekomne og alvorligt tilskadekomne.

I takt med at politiet godkender hastighedsnedsættelserne, bliver der sat nye zoneskilte op i de forskellige bydele.

Se på kortet herunder, hvilke zoner hastigheden sænkes i Vanløse:

(Artiklen fortsætter efter kortet)

De orange områder er fremover Vanløse zoner med hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen.
De orange områder er fremover Vanløse zoner med hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen.
Foto: Københavns Kommune

I de indre brokvarterer og i Indre By skal hastigheden efter planen sænkes til 30 kilometer i timen - i Indre By skal de nye regler træde i kraft inden udgangen af 2025.

Også på de større og mere trafikerede veje bliver hastigheden sænket - de fleste steder til 40 kilometer i timen. Det sker fra 2024 til 2025.

Teknik- og Miljøforvaltningen oplyser desuden, at der også er planer om at sætte farten ned på de regionale veje - eksempelvis indfaldsveje og veje mellem København og omegnskommunerne. Her må man typisk køre 60 eller 70 kilometer i timen, men “her er der projekter i gang, som flere steder sænker farten til max. 50 kilometer i timen".

FDM: Vil ikke mindske forureningen

Hos FDM, som varetager bilisters interesser i Danmark, anerkender chefkonsulent Dennis Lange, at det er vigtigt med god trafiksikkerhed.

Men han påpeger, at de fleste ulykker med bløde trafikanter sker ved svingmanøvrer og vigepligtsforseelser, hvor hastigheden i forvejen er lav.

Dennis Lange mener ikke, at teknik- og miljøborgmesteren har ret i, at tiltaget vil mindske luftforureningen og være godt for klimaet. 


- Det er faktuelt sådan, at en benzin- og dieselbil forurener mere ved at køre 40 kilometer i timen i stedet for 50 kilometer i timen. Det her kommer til at betyde en øget forurening og ikke en sænkning af forureningen, siger han og henviser til EU's officielle model for sammenhæng mellem CO2-udledning og hastighed - Copert-modellen

I forhold til begrænsningen af CO2 henviser kommunen til en undersøgelse fra 2018 foretaget i London, Storbritannien.

Den konkluderer ifølge kommunen, at en hastighedsnedsættelse fra 50 til 30 kilometer i timen ikke havde nogen negativ effekt på emissioner men fordele for kørselsmønstre og den partikelforurening, som kan ske ved tæt trafikerede veje.

Flere kommuner sænker farten

De øvrige 10 kommuner i hovedstadsområder, der også er med i forsøgsordningen om udvidet mulighed for at sænke hastigheden er: Frederiksberg, Allerød, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Hørsholm, Lyngby Taarbæk, Rudersdal og Frederikssund. 

Sidste år besluttede politikerne i Frederikssund Kommune at benytte den nye forsøgsordning og sænke hastighedsgrænserne på flere veje i kommunen fra 50 kilometer i timen til 40 kilometer i timen.

quote Det her kommer til at betyde en øget forurening

Dennis Lange, FDM

- Det gennemgående argument for at sætte farten ned i vores by og i de mindre landsbyer er at øge sikkerheden. Det giver vores bløde trafikanter nogle bedre vilkår – også der, hvor vejforholdene kan være mere uoverskuelige. Og derudover bliver støjniveauer også nedbragt, sagde formand for Plan- og Teknikudvalget i kommunen, Kristen Weiland (Fjordlandslisten), til TV 2 Kosmopol i den forbindelse.

På Frederiksberg har kommunen også sænket farten fra 50 til 40 kilometer i timen på seks udvalgte strækninger, heriblandt Svømmehalskvarteret. I den forbindelse udtalte Ruben Kidde fra Radikale Venstre, at drømmen på sigt er at sænke hastigheden til 30 kilometer i timen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik