Hovedstaden skraber bunden og dominerer toppen, når det kommer til ladestandere

Hovedstadsområdet rummer kommunerne med både flest og færrest offentlige ladestandere per indbygger. Få ladestandere afholder potentielle købere fra elbiler, advarer FDM.

Kampen om at finde en ladestander til sin bil er blevet mindre hård.

Udviklingen i offentligt tilgængelige ladepunkter har overhalet udviklingen i antallet af el- og plug-in-hybridbiler biler.

Hvor der på landsplan i september 2022 var knap 14 elbiler per ladepunkt, var der i marts 2023 godt 11 elbiler per ladepunkt, viser den seneste opgørelse.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

quote Vallensbæk dumper.

Ilyas Dogru, chefkonsulent, FDM

Dermed er tilgængeligheden til offentlige ladepunkter ifølge Transportministeriet steget med cirka 16 procent i samme periode – til stor glæde for transportminister, Thomas Danielsen (V), der kalder ladestandere ”den bedste medicin mod rækkeviddeangst”.

- Der er gode flotte tal både i de store bykommuner, men også i landkommunerne, hvilket er med til at binde Danmark bedre sammen. Langt de fleste lader derhjemme, og målet er, at man som elbilejer også kan lade på farten uden at køre en omvej eller vente på opladning, udtaler transportminister Thomas Danielsen.

Bundskraberen Vallensbæk

Men det er dog ikke alle storbykommuner, der er med i førerfeltet målt på offentligt tilgængelige ladestandere per indbygger.

For ser man på kommuneopgørelsen fra virksomheden Chargex Analytics, der overvåger det nordiske elbilmarked, er opladningsinfrastrukturen pilskæv i hovedstadsområdet.

Nok er kommuner som Frederiksberg, Københavns og Tårnby at finde blandt de fem med flest ladepunkter per indbygger, men bunden af listen udgøres også af hovedstadskommuner.

Her er Vallensbæk på den københavnske vestegn den kommune med færrest offentligt tilgængelige ladepunkter per indbygger, mens de nordsjællandske kommuner Allerød og Gribskov også halter bagefter.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Her er der flest og færrest offentlige ladestandere per indbygger

Top 5:

  • Fanø: 6,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere

  • Frederiksberg: 5,2

  • Tårnby: 4,8

  • København: 4,3

  • Ærø: 3,5

Bund 5:

  • Favrskov: 0,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere

  • Allerød: 0,4

  • Gribskov: 0,3

  • Skive: 0,3

  • Vallensbæk: 0,2

Kilde: Transportministeriet via tal fra ChargeX Analytics

Ifølge tallene fra ChargeX Analytics, som Transportministeriet har sendt ud, svarer Vallensbæks andel til, at kommunen rummer tre offentligt tilgængelige ladestandere.

(Nederst i artiklen kan du finde en tabel, hvor alle hovedstadsområdets kommuner er rangeret.)

- Ikke en kommunal kerneopgave

Spørger man borgmesteren i Vallensbæk Kommune, Henrik Rasmussen (K), der i øvrigt lader sin elbil op derhjemme, skal tallene forklares med kommunens relativt klejne areal.

- For det første er vi en geografisk lille kommune, og de fleste med elbiler har ladestandere derhjemme. Og så har vi heller ikke mange offentlige parkeringspladser, hvor vi kan sende ladestandere i udbud, siger Henrik Rasmussen (K) til TV 2 Kosmopol.

Adspurgt om ikke kommunen har et ansvar for at sikre ladeinfrastruktur ved eksempelvis dets almene boligområder, svarer borgmesteren, at kommunen ”opfordrer” almenboligforeningerne til at etablere ladepunkter.

- Jeg mener jo heller ikke, at ladestandere nødvendigvis er en kommunal kerneopgave som daginstitutioner, skoler og ældrepleje, siger borgmesteren og peger i stedet på tankstationskæder som dem, der også skal være med til at sikre ladeinfrastrukturen.

Det er rettelig heller ikke kommunernes opgave at opsætte og drive ladepunkter. Sidste år vedtog et flertal i Folketinget dog den såkaldte AFI-lov, som har gjort det let for kommuner at sende offentlige arealer i udbud til private leverandører af ladestandere.

I FDM’s sorte bog

Men lige netop Vallensbæk er en ”gammel kending” hos bilisternes interesseorganisation, FDM, når det kommer til ladestandere.

- Vallensbæk dumper. Vi har tidligere set eksempler på medlemmer, hvor beboere i etageejendomme i Vallensbæk, der ønskede elbil, men valgte det fra, fordi boligforeninger ikke kunne blive enige om at få ladestandere etableret, siger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM, til TV 2 Kosmopol med henvisning til en beboer i Amalieparken i Vallensbæk, som organisationen selv skrev om tilbage i 2020.

- Og så kender vi til andre, der er nødt til at køre til Glostrup for at lade op, fordi der simpelthen er så få ladestandere i Vallensbæk, fortsætter han.

Ifølge undersøgelser, som FDM har foretaget, er den lokale ladeinfrastruktur sammen med prisen på køretøjet de to afgørende faktorer, når folk overvejer at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil.

- Det er altafgørende for, om man vil skifte til en elbil. Derfor er det virkelig vigtigt, at kommunerne træder i karakter og udpeger arealer, som man kan sende i udbud. Særligt i hovedstadsområdet, hvor mange bor i etageejendomme og derfor er afhængige af offentlige ladepunkter, siger Ilyas Dogru og påpeger, at FDM netop har udgivet 20 anbefalinger til, hvordan Danmark kan accelerere ladeinfrastrukturen yderligere.

Forskellige kommuner, forskellige behov

Selv peger transportministeren på, at tallene også skal ses i lyset af, at kommunerne har forskellige behov.

- På Frederiksberg handler det om at få offentlige ladepunkter, så dem, der bor i lejlighed har et sted at lade. Fanø skal sørge for, at turisterne ikke løber tør. Og fra statens side skal vi sørge for, at der er lynladere langs hovedvejene, siger Thomas Danielsen (V) i pressemeddelelsen.

Netop Frederiksberg Kommune har et meget udtalt ønske om at brande sig selv som ”Danmarks elbilby nummer et”.

Målt på ladepunkter per indbygger må den velbjergede enklave dog nøjes med titlen som nummer to.

I første kvartal af 2023 er der blevet etableret 1.910 nye ladepunkter i Danmark, hvilket svarer til en stigning på 21 procent i forhold til sidste kvartal af 2022.

I tabellen herunder kan du se, hvordan din kommune placerer sig i forhold til resten af hovedstadsområdet målt på antal offentlige ladestandere per 1.000 indbyggere.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.


København


  • Biograf

  • M;useum

  • XZoo

Malmö


  • a

  • s

  • d


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik