Kvinder og kønsminoriteter underrepræsenteret i musikbranchen: 13-årige Filippa vil ændre på det

Det Kongelige Teater og musikfællesskabet She Can Play, der består af unge kvinder og kønsminoriserede musikere, slår et slag for at ændre skæv kønsbalance i branchen.

- Det er vildt spændende. Det bliver så vildt.

13-årige Filippa Burton har svært ved at skjule sin begejstring.

Den seneste måned har hun sammen med 23 andre unge kvinder og kønsminoriteter fra musikfællesskabet She Can Play arbejdet med at omskrive egne rytmiske numre til klassisk musik.

Akkompagneret af klassiske musikere fra Det Kongelige Kapel skal det hele munde ud i en koncert i Operaens foyer.

- Jeg synes, det er en meget stor mulighed at få lov til at optræde i operan og også med så dygtige musikere, som kommer fra det kongelige kapel, siger sangeren Martina Nielsen, der også er en del af She Can Play.

Filippa Burton er den yngste af de optrædende.

- Min mor hørte, at en pige, der havde været med i She Can Play, havde hjulpet hende i gang med musik. Det, syntes jeg, lød helt vildt fedt, siger den unge kunstner om sin introduktion til musikfællesskabet.

Karen Vincent er medstifter, og lad os lige få hende til at opridse, hvad det går ud på:

- She Can Play er et fællesskab for kvinder og kønsminoriteter i alderen 13 til 23, som er en klub, hvor man kan komme og dygtiggøre sig inden for musik og produktion, siger hun.

quote Formålet er at få flere kvinder og kønsminoriteter ind på charten og festivalplakaterne

Karen Vincent, medstifter

Ti procent af Koda-penge går til kvinder

Og det tyder noget på, at der er brug for. Tallene taler i hvert fald sit eget tydelige sprog.

Foreningen Koda arbejder for at sikre rettigheder og betaling til dem, som skaber musik. I sin seneste opgørelse havde Koda 50.000 medlemmer, kun hver femte var kvinde.

Og kun ti procent af det samlede beløb, som blev udbetalt, gik til kvinder. Eller det, der svar til cirka 25 millioner kroner ud af 250.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kvinder tegner sig for cirka 10 procent af udbetalingssummen fra Koda.
Kvinder tegner sig for cirka 10 procent af udbetalingssummen fra Koda.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol

Gennem mange år har mænd været overrepræsenterede på hitlisterne. Eller charten, som Karin Vincent kalder det.

- Formålet er at få flere kvinder og kønsminoriteter ind på charten og festivalplakaterne, ind på radiocharten, til at blive spillet mere i radioerne og komme ind på Spotify og få en chance for at få et professionelt musikliv, siger hun og fortsætter:

- Når man ser på dem, der lever professionelt af musik, så er langt størstedelen af dem jo mænd. I nogle tilfælde, når du kigger på hitlisterne, så er det jo 100 procent mænd.

Hun påpeger, at musikskolerne eksempelvis oftest består af en nogenlunde ligelig fordeling mellem drenge og piger. Derfor, siger hun, kan man ikke påstå, at uligheden skyldes, at piger ikke interesserer sig for eller ønsker at spille musik.

- Der går et eller andet galt derimellem. Vi mangler kvinderne i det professionelle virke, siger Karen Vincent.

quote Da jeg var yngre, havde jeg ikke rigtig havde nogen at spejle mig

Martina Nielsen

Mangler nogle at spejle sig i

Filippa Burton er enig. Hun mener slet ikke, det burde være til diskussion, om kvinder skulle være lige så oppe og inde i musikbranchen som mænd.

- De er mindst lige så gode som alle de mandlige musikere, siger den unge musiker.

Spørger man Martina Nielsen, har det heller ikke noget at gøre med forskel i talent.

- Jeg kender mange kvinder og kønsminioriteter her i branchen, altså blandt venner i branchen, som er vildt dygtige. Jeg tror, det har noget at gøre med, hvad det er, vi er vant til at høre, hvad det er, vi er vant til at se, siger hun.

For hvis den repræsentation, der er i kulturlivet, hovedsageligt består af mænd, der laver film og skriver bøger og laver kunst og musik, så vil der være enormt mange mennesker, der ikke kan genkende sig selv i kunsten og kulturen, mener She Can Play-medstifteren Karen Vincent.

Det kan Martina Nielsen relatere til.

- Da jeg var yngre, havde jeg ikke rigtig havde nogen at spejle mig i forhold til den slags musik, jeg lavede. Altså, det er klart, der var der kvindelige musikere, men jeg arbejder ikke så meget inden for popverdenen. Jeg arbejder mere elektronisk og eksperimenterende, siger hun.

Skævvridning skal bekæmpes

Efter mange ihærdige forberedelser er dagen kommet. Først lydprøverne. Og så strømmer publikum langsomt ind til koncerten.

Det Kongelige Teater er begejstret for samarbejdet med de unge kvinder.

Hvad er årsagen til, at Det Kongelige Teater tager initiativ til sådan et samarbejde?

- Vi afdækker løbende forskellige samarbejdspotentialer derude. Og synes jo dels, at den her musikvinkel var interessant, siger Dorthe Paulli, der er udviklingsdirektør for Det Kongelige Teater.

- Men vi synes selvfølgelig også, at She Can Plays underliggende dagsorden i forhold til gerne vil bidrage positivt til at flytte den skævvridning, der er ind i musikbranchen omkring kvinder og andre kønsminoriteter. Det ville vi også gerne, fortsætter hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Martina Nielsen (i midten) på scenen til koncerten på Det Kongelige Teater.
Martina Nielsen (i midten) på scenen til koncerten på Det Kongelige Teater.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol

Og så er det showtime. Der bydes velkommen, og Martina Nielsen optræder sammen med to andre She Can Play-kunstnere som nogle af de første ved aftenens koncert.

Det går godt.

Ude bagved, backstage, er aftenens yngste performer ved at gøre sig klar.

- Jeg har det meget godt. Det kilder lidt. Jeg er lidt nervøs, siger Filippa Burton, der dog hviler i det faktum, at hun nailede generalprøven.

Og så er det tid. Med makker Alberte går Filippa på scenen og synger sangen Your Demons, som Filippa selv har skrevet.

Dommen? Vi er ikke eksperter her på stedet, men det lød rigtig godt, og publikum var begejstrede.

Kan blive indgang til klassisk musik

Og hvem ved – måske er det ikke sidste gang, Filippa Burton optræder i Operaen. Det er i hvert fald et delmål med samarbejdet at skabe en alternativ indgangsportal for den slags musikere, der måske ikke i første omgang drages af klassisk musik.

- Vi håber, at de opnår en bredere og større forståelse og måske også et mere trygt rum og går ind i den klassiske musik, som måske kan virke mere fjern og distanceret for flere af dem, siger Dorthe Paulli fra Det Kongelige Teater og fortsætter:

- Det kunne være skønt, hvis de kunne få lyst til at kaste sig over den med samme legelyst, som vi oplever, at deres rytmiske afsæt giver dem. Indtil videre forlyder det jo også, som om de unge bruger det og synes, at det er ret skønt.

Indtil videre er She Can Play-samarbejdet et etårigt forløb, og hvis det fortsætter vil der hvert år optages mellem 20 og 30 nye kvinder og kønsminoriteter i ordningen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik