Oversigt

Seneste nyt

Stigende brændstofpriser tvang danskerne til at sænke farten historisk meget

I 2022 har danskerne fået øjnene op for, at brændstoffet rækker længere, hvis man sænker farten på motorvejen.

Stigende priser på benzin og diesel har fået de danske bilister til at løfte foden fra speederen på motorvejene i 2022.

Det kan ses i Vejdirektoratets hastighedsbarometer for sidste år.

Hastighedsbarometeret viser, at der både er sat rekord for laveste gennemsnitshastighed på motorveje med hastighedsgrænse på 110 og 130 kilometer i timen.

De lavere hastigheder på motorvejene skyldes åbenlyst brændstofpriserne, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratet.

- Det er ganske tydeligt for vores grafer, at det sker i marts måned, og at det hænger sammen med energiprisens udvikling og himmelflugt.

- Vi har hele året kunnet konstatere, at gennemsnitshastigheden på motorveje med 130-grænser, ligger to-tre kilometer under de seneste år. Og det kan stort set kun skyldes, at det er væsentligt dyrere at tanke sin bil, siger han.

Helt konkret blev der kørt med en gennemsnitlig hastighed på henholdsvis 111,6 og 118,5 kilometer i timen. Det er to-tre kilometer langsommere end de foregående år.

I december var hastigheden rekordlav med 116,3 kilometer i timen som gennemsnit på motorveje, hvor man må køre 130 kilometer i timen.

Det er det laveste tal, Vejdirektoratet har målt i den tid, det har lavet opgørelser over hastigheder.

Tallene er renset for perioder med kødannelser og andre forhold. Det betyder, at gennemsnitsfarten kun er udregnet ud fra tidspunkter, hvor man selv har "kunnet vælge hastigheden".

Det er desuden kun personbiler, der indgår i disse tal.

Selv om inflation og brændstofpriser er begyndt at falde en smule igen, er der ingen tegn på, at hastigheden stiger igen med det samme, siger Niels Moltved.

- Det er interessant, at priserne på benzin er faldet lidt igen, men at folk tilsyneladende stadig kører langsommere ude på motorvejene.

- Tidligere har vi kørt kampagner for, at man skulle sænke hastigheden, og det har kun hjulpet lidt. Så det er først for alvor nu, hvor man har det her incitament til at spare nogle penge, at folk kører langsommere, siger han.

Det er dog ikke kun bilisterne, der sparer penge på at køre langsommere.

Også klimaet har gavn af de lavere hastigheder.

Ifølge Vejdirektoratets beregninger har den lavere hastighed ført til en besparelse på cirka 41.000 ton CO2 alene for kørsel på motorvejene, hvis man sammenligner med 2019 - året før corona.

Det svarer til den årlige CO2-udledning fra 19.000 biler.

/ritzau/