Vildledende: Brændeovenssælgere får hug for markedsføring

Forbrugerombudsmanden kritiserer en lang række virksomheder for at vildlede forbrugerne, når det gælder brændeovne og brænde.

Den er åbenbart helt gal, når det gælder markedsføring og salg af brænde og brændeovne.

Efter at have modtaget henvendelser fra både forbrugere og Rådet for Grøn Omstilling har Forbrugerombudsmanden nærlæst markedsføringsmateriale om brænde og brændeovne.

Her viser det sig, at den hyggelige - men miljøbelastende opvarmning - skamroses og greenwashes i et omfang, som Forbrugerombudsmands-institutionen ikke vil godkende.

Hvad er greenwashing?

Greenwashing er et begreb, der beskriver kommunikation med en falsk eller stærkt overdreven påstand om en miljømæssig gevinst.

Det kan også være vildledende markedsføring af produkter, der præsenteres mere miljøvenlige og bæredygtige end de er.

Det oplyser de i en pressemeddelelse.

-Virksomhederne har markedsført brændeovne, brænde og træbriketter i 2022 ved brug af udsagn som ”miljøvenlig”, ”miljørigtig”, ”godt for miljøet”, ”fyre op med god samvittighed”, ”skånsom for miljøet” og ”CO2-neutral”. 

- Markedsføringen gav forbrugerne et fejlagtigt indtryk af brændefyrings miljøbelastning – og det er en overtrædelse af forbuddet mod vildledende markedsføring, skriver Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden læner sig nemlig op ad Miljøstyrelsen, og her er der ikke mange pæne ord om brug af hverken brænde eller brændeovne.

- Brændefyring i brændeovne og brændekedler udleder partikler og en række forurenende stoffer som tjærestoffer, dioxiner og flygtige organiske forbindelser. Disse stoffer er skadelige for miljøet, og brugen af brændeovne og brændekedler er ifølge Miljøstyrelsen den største danske kilde til partikelforurening. Dertil kommer, at den CO2, som træet har optaget gennem sin levetid, også frigøres, hedder det i pressemeddelelsen.

Svanemærket - men ikke miljørigtig

Forbrugerombudsmanden nævner for eksempel, at en del af de brændeovne, der har været markedsført, er Svanemærkede. 

Men selv om de er det, så udleder de fortsat miljøskadelige partikler. Derfor må man ikke kalde dem miljørigtige og at brugen af dem er godt for miljøet.

I stedet må man for eksempel skrive "mindre miljøbelastende brændeovn” og ”mindre miljøbelastende brændefyring", lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

En enkelt virksomhed, Hedestoker Aps, har markedsført sine brændeovne som Svanemærkede - selv om de ikke var det, mens markedsføringen fandt sted. Og det er så grov en forteelse, at sagen har udløst en politianmeldelse.

Hertil kommer så en lang række andre virksomheder, der får kritik. Ifølge Forbrugerombudsmanden har følgende virksomheder fejlagtigt anvendt udsagn om miljøvenlighed: 

 A/S Henry Kjeldsen, Aduro A/S, Bakker Trælast ApS, H.C. Skov A/S, Hjørring Pejsecenter ApS, Morsø Jernstøberi A/S, Roskilde Pejsecenter A/S, Silvan A/S og Thomsen VVS ApS Viborg.

Andre har anvendt udsagn om miljøvenlighed og CO2-neutralitet:

AM Handel GmbH, Berthelsen Pejsevarme.dk ApS, Dansk Træforening, domæne, Dongsted ApS, Heta A/S, Hwam A/S, Lotus Heating Systems A/S, Strandgaard Brænde ApS og Varde Ovne A/S.

Endelig er der en række virksomheder, der har annonceret med CO2-neutralitet. Det gælder for eksempel Silvan A/S og Stark Danmark A/S.

Forbud indskærpet

- Når virksomheder markedsfører brændeovne og brænde, må de ikke give forbrugerne den fejlagtige opfattelse, at opvarmning ved brændefyring er miljøvenligt. Det er vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven.  Så godt som hele branchen har markedsført deres produkter som mindre miljøbelastende, end de er. Vi har indskærpet forbuddet mod vildledning overfor de pågældende virksomheder med forventning om, at de retter ind. For en enkelt virksomhed har vildledningen været så alvorlig, at vi allerede nu har politianmeldt den, lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik