Svaret Kort
Ikke alle slags reparation kræver, at du afleverer koden
Aflever kun din elektronik og kode til en reparatør, du har tillid til
Nyere Samsung Galaxy kan slå en beskyttende 'Reparationstilstand' til
Rasmus Nørgaard fra Frederiksberg fik for nyligt brug for at få repareret et stik i sin bærbare computer. Da han skulle aflevere computeren, bad reparatøren om koden til den.
Det syntes Rasmus Nørgaard var ubehageligt, men det virkede som om, der ikke var andet at gøre.
Jeg ville aldrig dele min pinkode med en reparatør
Oplevelsen fik Rasmus Nørgaard til at tænke på alle de gange, han og andre har afleveret telefoner og computere til reparation og oplyst adgangskoden. Derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:
- Er det dumt at oplyse sin kode til telefonen, når man skal have repareret den? Sælgeren bag disken kræver det altid, men er det ikke en sikkerhedsbrist? Telefonværkstedet siger, at de skal have koden, hvis de for eksempel skal skifte skærmen, fortæller han.
Det undersøger vi her!
Hold koden tæt
Hvis man spørger Leif Jensen, der er It-sikkerhedsekspert og CBO (forretningsdirektør, red.) hos ESET Nordics, er det korte svar på Rasmus Nørgaards spørgsmål: Ja, det er som hovedregel dumt at oplyse sin kode til en reparatør.
For gør man det, har reparatøren fuld adgang til alle data, mails, billeder og koder, der måtte ligge på denne enhed. Med mindre man har sikkerhedskopieret og derefter slettet alle data inden indlevering, ligesom for eksempel Apple anbefaler inden reparation af sine produkter.
Leif Jensen fra ESET Nordics holder selv sine adgangskoder tæt til kroppen.
- Jeg ville aldrig dele min pinkode med en reparatør. Ikke hvis de skal skifte skærm eller anden fysisk ting, siger han.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Utidig nysgerrighed
Ifølge Leif Jensen skal den enkelte privatperson ikke være så bange for at få installeret spyware eller anden overvågning på sin computer eller telefon under reparation.
Men der er andre gode grunde til at tænke sig om:
- Reparatører kan være nysgerrige. Så kigger de lidt på billeder og holder en ekstra langt kaffepause. Måske vil de lige dele noget med nogle andre, og så er det sendt rundt i deres netværk. Det kan man ikke se er gjort, når man får telefonen tilbage, siger it-sikkerhedseksperten.
Samme pinkoder
En anden grund til at tænke sig om er, at vi mennesker har det med at gøre det nemt for os selv, og det gælder også de myriader af kodeord, vi skal huske.
Mange bruger derfor de samme få adgangskoder til stort set alt, hvad de ofte skal låse op - om det er til selve telefonen eller online apps som netbank eller sundhedskortet.
På den måde gør vi det også nemt for udvekommende at komme dybt ind i vores privatliv:
- Lange de fleste mennesker bruger den samme kode til alt, så reparatøren har i princippet adgang til alting. Ligeså snart du overgiver elektronik og pinkoder, har reparatøren adgang til hele din verden, forklarer Leif Jensen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Afstemning
_
Pas på din arbejdsplads
Mange har en mobil, der er koblet op til deres arbejdsplads. På flere arbejdspladser kan man få skiftet én skærm gratis om året, men smadrer man den derudover, skal man selv betale for en ny.
Ligeså udsat som man kan føle sig med sin private mobil eller computer, ligeså meget kan man udsætte sin arbejdsplads for, hvis man selv vælger en reparatør ude i byen.
- De fleste har adgang til en arbejdsmail eller adgang til arbejdets netværk og data gennem deres arbejdstelefon. Det vil reparatøren så pludselig også have, siger Leif Jensen.
Sikkerhedsbevidste virksomheder
Nogle virksomheder er så bekymrede for reparationer af mobiler og pc'er, at de helt undgår at sende dem afsted.
Det fortæller Jakob Herbst, der er it-sikkerhedsspecialist, CTO (teknologichef, red.) og partner i cybersikkerheds-virksomheden Dubex:
- Vi har kunder, der hellere vil sende deres pc'er eller telefoner til destruktion i stedet for at få dem fikset, for at undgå at data slipper ud, siger Jakob Herbst.
Det kan blive en dyr omgang at smide telefoner og computere ud, og det er heller ikke bæredygtigt.
- I dag får mange også reparatører ud til deres firma, så de kan stå og kigge dem over skulderen og følge med imens de arbejder, forklarer Jakob Herbst.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Samsungs unikke løsning
Mange Samsung Galaxy brugere behøver ikke længere bekymre sig om, at reparatøren snager i deres private oplysninger eller billeder.
Nyere Galaxy-enheder med Android 13 eller derover er udstyret med en vedligeholdelsestilstand, mobilejerne selv kan slå til, inden de afleverer telefonen til reparation.
Når vedligeholdelsestilstanden aktiveres, er der ingen adgang til personlige oplysninger såsom billeder eller beskeder. Telefonen vil kun indeholde standardindstillinger og forudindstillede apps.
Når telefonen kommer tilbage fra reparation, kan mobilejeren slå vedligeholdelsestilstanden fra med sin kode, så mobilen bliver som den var, inden den blev sendt til reparation - dog forbedret med de nye reparationer.
Kilde: Samsung Support
It-sikkerhedsekspertens råd
Leif Jensen fra ESET Nordics opsummerer sine bedste råd her:
1. 'Hold din adgangskode for dig selv.
Hvis der skal skiftes en fysisk ting på ens elektronik - som en skærm eller et batteri - er der ingen grund til at oplyse koden.'
Hvis du ikke kan undgå at oplyse koden:
2. 'Hvis der skal testes noget, som kræver kode: Stå ved siden af og kig med.
Hvis reparatøren ønsker at udføre yderligere service, så foreslå, at I gør det sammen.'
For det meste er det ikke muligt for en ganske normal ejer af en mobil eller pc at blive inviteret med ind på værkstedet. I det tilfælde må man gøre op med sig sig, hvem man har tillid til.
3. 'Aflever kun din elektronik til en reparatør, du har tillid til.
Man kan for eksempel spørge venner og bekendte, om de kender en god reparatør, som de har tillid til.'
4. 'Udvis sund skepsis og spring ikke over, hvor gærdet er lavest.
Følg ikke bare din dovenskab, hvor du tager den første reparatør på gaden. Gå lige lidt længere ned ad gaden til en reparatør, du har tillid til.'
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Hvad gør jeg næste gang?
Rasmus Nørgaard kan ikke benytte sig af Samsungs nye vedligeholdelsestilstand, da han har en iPhone. Han håber derfor, at Apple også får sådan en funktion en dag.
- Det ville skabe mere tryghed for mig, hvis jeg kunne gøre det samme med min iPhone, siger han.
Så længe funktionen ikke findes i Apple-produkter vil Rasmus Nørgaard især tage rådet om at udvise sund skepsis til sig:
- Jeg tænker stadig over, hvad jeg skal gøre næste gang. Jeg synes det er grænseoverskridendes at sige til en sælger, at jeg ikke vil udlevere min kode - i det ligger der jo, at jeg ikke stoler på personen. Men det vil jeg da gøre næste gang, siger han.
Tak til Rasmus Nørgaard for spørgsmålet.
Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder: