Biler skal under jorden: Flertal klar til at gå videre med storstilet milliardbyggeri i København

Et flertal af partierne på Københavns Rådhus er positivt stemte overfor at nedgrave dele af strækningen mellem Bispeengbuen og Ørestads Boulevard.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Visualisering af "Den Grønne Boulevard".
Foto: Tredje Natur

I dag er det en sekssporet vej, der skærer sig igennem København mellem Bispeengbuen på Nørrebro og Ørestads Boulevard på Amager.

I fremtiden kan ruten, der blandt andet omfatter Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard og Amager Boulevard, blive ført ned under jorden og erstatte den nuværende asfalt med grønne arealer på overfladen.

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget på Københavns Rådhus skal ved næstkommende møde tage stilling til, om de vil gå videre med projektet "Den Grønne Boulevard", og hvilken af to mulige løsninger, der skal undersøges nærmere.

Det er et meget stort og markant projekt

— Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi, Københavns Universitet

Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort dagsorden for Teknik- og Miljøudvalgets møde 30. januar, som TV 2 Kosmopol er har fået indsigt i.

Projektet blev sat i søen i forbindelse med Budget 2021. Her besluttede Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Fremad at afsætte 4,5 millioner kroner til en foranalyse.

To mulige løsninger

Nu har forvaltningen undersøgt fire scenarier og fundet frem til to hovedløsninger, som politikerne skal vælge mellem.

Artiklen fortsætter under faktaboksen og billederne

Her er de to mulige løsninger:

Løsning 1: To korte tunneler uden afkørsler. En tunnel fra Bispeengbuen til Søerne, og en tunnel fra Jarmers Plads til Rysensteensgade (før Langebro).

Løsning 2: En lang tunnel med afkørsler. En tunnel fra Bispeengbuen til Ørestad Boulevard på Amager (efter Langebro) med til/frakørsler ved Bülowsvej og ved Søerne.

Det estimeres, at det vil tage minimum syv år at anlægge løsning 1.
Foto: Amanda Sofie Bjerregaard / TV 2 Kosmopol
Det estimeres, at det vil tage minimum otte år at anlægge løsning 2.
Foto: Amanda Sofie Bjerregaard / TV 2 Kosmopol

Analysen viser, at løsning 2 - med en tunnel hele vejen - koster mindst 10,5 milliarder kroner at anlægge, mens løsning 1 med to tunneler koster 5,5 milliarder.

- Det er et meget stort og markant projekt, lyder den umiddelbare vurdering fra professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

Miljø- og Teknikforvaltningen anbefaler i deres indstilling, at man arbejder videre med løsning 1, men hos Radikale Venstre er man klar til at gå hele vejen med løsning 2.

- Vi kigger på det, som er det mest visionære for København. Det er at starte med den store løsning (løsning 2, red.). Også fordi det giver mere areal til rådighed for københavnerne, hvilket er et af de overordnede mål med projektet, fortæller Christoffer Røhl (R), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

Omvendt er man hos Enhedslisten ikke videre begejstret for at sænke bilerne ned i tunneler under jorden.

Vil give mere biltrafik

I forvaltningens indledende analyse, der er behæftet med en vis usikkerhed, vurderes det, at selvom trafikken på overfladen vil reduceres med 70 procent, så vil det føre til øget bilisme, hvis politikerne vælger at føre biltrafikken ned i en tunnel.

Jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan reducere biltrafikken og få meget mere grønt,

— Line Barfoed (Ø), teknik- og miljøborgmester, Københavns Kommune

Det skyldes, at der bliver mere gennemkørende trafik, af den slags der får en fordel af en tunnel, forklarer professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

- En tunnel vil give færre lyskryds, og det betyder i sidste ende, at man kommer hurtigere frem, hvis man skal køre hele strækningen.

Derfor mener teknik- og miljøborgmester Line Barfoed (Ø), at det hører fortiden til at bruge milliarder af kroner på infrastruktur, der gavner bilismen:

- Det, vi har brug for, er mindre biltrafik. Jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan reducere biltrafikken og få meget mere grønt, men det skal ikke være ved at bruge mange penge og massiv CO2-udledning på at grave tunneler, siger Line Barfoed til TV 2 Kosmopol.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

CO2 udledning ved etablering af tunneler (1000 ton)

Løsning 1: 175 - 290 (Indledende estimat)

Løsning 2: 410 - 685 (Indledende estimat)

Borgmesterens skepsis til trods ser det ud til, at projektet rent faktisk kan blive til noget. I hvert fald tegner der sig et billede af, at der i Teknik- og Miljøudvalget er politisk vilje bag det storstilede projekt.

Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Alternativet peger overfor TV 2 Kosmopol på, at de vil arbejde videre med løsning 1, hvor man graver to korte tunneller ned.

- Som udgangspunkt er vi positive overfor projektet og hælder mod løsning 1, men vi har behov for at blive betrygget i, at der er en vis sikkerhed for, at vi kan skaffe de økonomiske midler, der skal til, siger Lars Weiss (S).

- Vi vil ikke være med til at foregøgle, at det her bare ligger på den flade hånd. For det her er et dyrt projekt, og derfor skal vi være sikre på, at hvis vi går videre, at så kan det reelt blive til noget, uddyber han.

Finansiering mangler

Mogens Fosgerau har kigget på begge løsningsmodeller, og han sidder tilbage med én undren:

Hvem skal betale?

Og det er det gode spørgsmål, som politikerne mener, det er tid til at finde ud af.

Det skal nok være en kombination af statslige midler, salg af byggerettigheder oven på tunnelen - og så kommunekassen

— Lars Weiss (S), medlem af Teknik- og Miljøudvalget

I foranalysen berøres finansieringsmulighederne kun ganske kort, og her nævnes indtægter fra parkering, salg af byggerettigheder og filantropisk medfinansiering som mulige måder at finansiere dele af tunnelbyggeriet på.

- Som kommune synes vi altid, at det er fremragende, hvis staten spytter penge i. Det er nok ikke realistisk, så det skal nok være en kombination af de statslige midler, der skal afsættes til at renovere Bispeengsbuen og eventuelt salg af byggerettigheder oven på tunnelen - og så kommunekassen, siger Lars Weiss om de mulige finansieringsmuligheder.

Og netop salg af byggerettigheder oven på tunnelerne er en mulighed, som de fleste partier peger på.

- Det er en mulighed, at projektet skaber nogle byggerettigheder, men det skal den videre undersøgelse afklare. Hvis det bare ender med, at man erstatter asfalten med betonbyggerier, så løser det ikke noget. Men salg af byggerettigheder kan være en del af løsningen, siger Venstres spydspids på Københavns Rådhus, Jens Kristian Lütken, til TV 2 Kosmopol.

Artiklen fortsætter under billedet

Visualisering af "Den Grønne Boulevard".
Foto: Tredje Natur

Alternativets medlem af Teknik- og Miljøudvalget Troels Chr. Jakobsen er dog træt af, at københavnerne skal betale for infrastruktur, som mestendels bliver brugt af borgere, der betaler deres skat i andre kommuner.

- Det første, man skal gøre sig klart, er, at det er under 30 procent af københavnerne, der ejer bil. Og af dem bruger de fleste den som weekendbil.

- Jeg synes ikke, det er rimeligt, at det er københavnerne, der skal betale. Sådan var det også med metroen, som jo også bliver brugt af mange andre end københavnerne. Sådan vil det også være med den kommende tunnel.

Det er et af de punkter, hvor man glæder sig til udvalgsmødet

— Helle Bonnesen (K), medlem af Teknik- og Miljøudvalget

Han mener derfor ikke, det er en farbar vej at sælge grunde fra, så der kan bygges boliger oven på tunnellerne, og derfor vil han have staten til at spytte penge i projektet.

- Det ender med, at vi bygger for dyrt eller som på Amager Fælled, at vi skaber splittelse i byen. Vi skal ikke være afhængige af at tjene penge på byggegrunde, fordi så ender det med, at vi mister det politiske råderum, og at det kun ender med at vi skal afvikle gæld og ikke udvikle byrum.

Også en tredje mulighed 

Radikale Venstres Christoffer Røhl minder om, at budgettet i foranalysen er "et godt gammeldags slag på tasken". Han mener, at der vil åbenbare sig en variation af løsninger, når først forvaltningen får mulighed for at dykke ned i den enkelte løsning.

- Forvaltningen har kigget på nogle muligheder og er kommet med et bud på, hvad prisen kan være. Han peger også på, at de kommende arealer kan skabe mulighed for finansiering, hvis de sælges til bebyggelse.

Konservatives medlem af Teknik- og Miljøudvalget Helle Bonnesen ser frem til de kommende diskussioner ved udvalgsmødet, og hun glæder sig til at høre, hvad de andre medlemmer af udvalget byder ind med.

- Det er et af de punkter, hvor man glæder sig til udvalgsmødet, hvor der kommer en masse god debat og en masse nye spørgsmål. Det er måske det mest trafikerede sted i hele landet, og det er langt fra kun københavnerne, der bruger den strækning.

Afhængig af de input, som politikerne får under debatten, er der også en sidste mulighed. De kan nemlig pålægge Teknik- og Miljøforvaltningen at ændre foks for anden fase af projektet og eksempelvis i stedet bruge kræfterne på at undersøge, hvordan biltrafikken kan begrænses på overfladen uden at føre den under jorden.

Alt det skal der tages stilling til på næstkommende møde i Teknik- og Miljøudvalget 30. januar.

Link kopieret!

Seneste nyt

Lykkelig Noura på vej til demonstration på Rådhuspladsen: "Vi er megaglade"

Herboende syrere er nu på vej til demonstration på Rådhuspladsen i København.

En af dem er Noura Bittar, der kom til Danmark som flygtning i slutningen af 2011. Hun bor i dag i København.

- Vi er megaglade – du skulle bare se mit ansigt, siger hun begejstrer i telefonen på vej til demonstrationen.

De herboende syrere fejrer, at Assads styre i Syrien er faldet.

- Jeg mistede mit hjemland. Mit hus, min familie og mine venner, og nu har vi kæmpet i 14 år - så jo, vi er glade, siger hun.

Noura Bittar fortæller, at hun ikke har sovet hele natten på grund af begivenhederne i Syrien.

- Vi er selvfølgelig også bekymret over næste skridt - hvad er det for en regering, der kommer. Men lige nu er vi bare glade. Jeg er en stolt dansker fra Syrien, siger hun.

Dagens demonstration arrangeres Syrisk Forening i Danmark, SFD, og der demonstreres både i København og Aaarhus, hvor deltagerne markerer det forestående regimeskifte i Syrien.

Link kopieret!

Tinka-kort skaber kø på mindst 200 meter

I denne weekend kan danskerne samle de såkaldte "portalkort", der er særlige Tinka-kort, og søndag er der mulighed for at hente dem i landets Føtex-butikker. Det har i Frihedens Butikscenter i Hvidovre skabt en kø på mindst 200 meter, skriver Ekstra Bladet.

Link kopieret!

FCK kæmper forgæves mod uromagere i klubbens fanmiljø

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København er plaget af et fanmiljø, hvor der i visse grupperinger hersker en rå atmosfære med vold, narkosalg og utryghed.

Det skriver Politiken i en længere artikel, hvor avisen har talt med mere end ti personer i og omkring FCK's fanmiljø.

De beretter alle om en forrået atmosfære og øget voldsparathed både i Parken - især på endetribunen Sektion 12 - og på udebaneture. De har ønsket at være anonyme for at beskytte sig selv.

- Der er ligesom et selvbestaltet fanpoliti. Følger man ikke dem, kan man enten skride eller få et par på hovedet. Jeg kender flere, der har fået tæsk i Parken, siger en anonym FCK-fan til Politiken.

Ingen i FCK har ønsket at stille op til interview. Men man erkender problematikken i et skriftligt svar fra klubben som en samlet enhed.

- Vi oplever, at der sker flere episoder omkring fodbolden, som på ingen måde er forenelige med FC København.

- Det er dybt frustrerende, at nogle mennesker ifører sig tøj med FCK-logo på og går ud ad døren med en idé om, at de så kan overtræde lovgivningen i vores navn, skriver klubben til Politiken.

FCK påpeger, at det er en lille gruppe uromagere, der står bag vold og hærværk. Klubben henviser til en spørgeskemaundersøgelse, hvor 98 procent har svaret, at de er trygge ved at komme i Parken.

Samtidig er FCK opmærksom på, at nye fraktioner fylder mere i billedet særligt på udebane, og at man leder efter løsninger.

Link kopieret!

Tørvejr i det meste af landet

Søndag middag er der fortsat lidt regn rundt om i landet, men for langt de fleste danskere står den efterhånden på tørvejr.

De steder, hvor det regner, vil det være i form af let regn eller finregn.

Resten af dagen forventes det altså at holde mest tørt, men dog noget gråt i gråt.

I Nordjylland kan man måske være heldig med et enkelt solstrejf.

Link kopieret!

Syrere vil demonstrere på Rådhuspladsen

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Den syriske diktator Bashar-al-Assad er faldet, og det markerer syrere i Danmark i dag.

Syrisk Forening i Danmark, SFD, oplyser til TV 2 Kosmopol, at de vil markere de dramatiske begivenheder i Syrien med en demonstration på Rådhuspladsen i dag klokken 14.

Foreningen skriver samtidig på sin Facebook-side, at den vil demonstrere i Aarhus fra klokken 13-15.

Link kopieret!

Minister fra Moderaterne stiller op til Folketinget i København

Christina Egelund (M) stiller op til Folketinget i Københavns Storkreds.
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) meddeler søndag på Moderaternes X-profil, at hun stiller op til næste folketingsvalg.

Det bliver i Københavns Storkreds, at ministeren vil på stemmesedlen. Christina Egelund begrunder sit valg med, at hun vil være med til at løse "nogle af min generations allerstørste udfordringer".

- Det, synes jeg, er helt enormt vigtigt.

- Derfor stiller jeg op for Moderaterne til næste folketingsvalg. Og det gør jeg her, hvor jeg bor, i Danmarks hovedstad, København, som jo er, synes jeg, verdens allerdejligste by, siger hun på X.

I en pressemeddelelse siger hun, at "det er en stor ære" at stille op i Københavns Storkreds.

- København er en by fuld af energi, mangfoldighed og store muligheder, men vi står også over for væsentlige udfordringer – fra klima og boligpolitik til at skabe bedre uddannelses- og jobmuligheder for de unge. Jeg glæder mig til at kæmpe for løsninger, der skaber værdi for københavnerne og for Danmark, siger hun i pressemeddelelsen.

Christina Egelund stillede ikke op ved det seneste folketingsvalg i november 2022.

Link kopieret!

I morgen kan "juletræ" spottes på himlen over København

Juletræ på himlen over København mandag
Foto: Forsvaret

I morgen vil op til 12 svenske Gripen-fly om tre danske kampfly flyve i formation lignende et juletræ langs den danske side af Øresund og over København. Det sker omkring klokken 14, og flyene kan bedst ses fra Kastellet i København eller langs kysten nord eller syd for, skriver Forsvaret på X.

Link kopieret!

Brøndby har anfører og topscorer tilbage i pokalbrag

Der var søndag formiddag flere gode nyheder for Brøndby, der udtog truppen til den første af to pokalkvartfinaler mod AGF.

Både topscorer Mathias Kvistgaarden og anfører Jacob Rasmussen er tilbage i truppen efter skader. Det oplyser Brøndby på fodboldklubbens hjemmeside.

Kvistgaarden blev skadet i en kamp for det danske U21-landshold 15. november. Angriberen har siden misset to kampe i Superligaen for Brøndby.

Forsvarsspilleren Jacob Rasmussen har ikke været med i de seneste tre kampe for Brøndby. Men anføreren er også indlemmet i truppen på 20 mand mod AGF.

Dermed er Brøndby på papiret styrket i begge ender af banen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google