Lisbeth undrer sig: Hvorfor er prisen på parkeringsafgifter forskellig?

Der er stor forskel på, hvor mange penge du skal af med, når du får en parkeringsafgift. Det afhænger nemlig af, hvorvidt den er udskrevet på privat eller offentlig grund.

Det er frustrerende at modtage en parkeringsafgift. Særligt hvis du har parkeret på en privat vej. Her er bødeafgiften nemlig langt højere end på offentlig grund.

Det mærkede Lisbeth Plüger - og hendes pengepung - da hun søndag morgen skulle parkere på Frederiksberg.

Her fik hun nemlig en parkeringsafgift på 795 kroner. Og det, synes hun selv, er meget voldsomt.

Derfor spørger hun: Kan private parkeringsselskaber selv fastsætte størrelsen på kontrolafgifter?

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
  • Kom ind på siden her

Det har vi selvfølgelig undersøgt. Og det korte svar er: Ja.

Private parkeringsselskaber er nemlig i deres gode ret til selv at beslutte, hvor mange penge, de vil opkræve, hvis du holder ulovligt parkeret på deres område.

Det oplyser Alex Pedersen, der er formand for Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening. Han er desuden også direktør i Q-Park.

Sådan har det dog ikke altid været.

Skattestop

Frem til 2001 var prisen for at overtræde en parkeringsbestemmelse ens - om parkeringen var foretaget på en offentlig p-plads eller på et privat parkeringsareal. 

Indtil da blev prisen på en parkeringsafgift nemlig fastsat og reguleret af Folketinget - og private parkeringsselskaber fulgte den udvikling. 

Men i 2001 indførte Anders Fogh Rasmussen og hans regering skattestop - Og det betød, at bøder og afgifter ikke længere blev justeret automatisk.

Folketinget har ikke ændret prisen på kommunale parkeringsafgifter siden da, og det betyder, at prisen for en parkeringsafgift på offentlige p-pladser fortsat er 510 kroner.

Men mens prisen er stagneret det ene sted, er den steget til vejrs det andet sted. I Q-park er prisen justeret en håndfuld gange siden skattestoppet. Du kan læse hvor meget og hvorfor prisen er steget i faktaboksen herunder:

Prisstigninger hos Q-park

  • I 2009 besluttede Q-Park at pristalsregulere prisen for en afgift. Det betød, at prisen på en parkeringsafgift steg til 590 kroner.


  • Allerede året efter - i 2010 - justerede Q-Park igen prisen på deres p-afgifter. Denne gang skete det som følge af de ekstraomkostninger, som private p-selskaber blev pålagt efter en beslutning fra Forbrugerrådet omkring udsendelse af rykkerskrivelser. Prisen blev derfor 650 kroner for en parkeringsafgift.


  • I 2015 steg Q-Parks parkeringsafgift til 750 kroner. Prisstigningen skulle være med til at dække nye skilte, som alle p-pladser som følge af en ny lov skulle have.


  • I 2018 besluttede Folketinget at der skulle oprettes et ankenævn for kontrolafgifter udstedt af private parkeringsselskaber. Udgifterne hertil var - ifølge Alex Pedersen - betydelige, og derfor steg p-afgifter hos Q-Park til 790 kroner.


  • I 2020 regulerede Q-Park igen prisen - denne gang til 795 kroner pr. parkeringsafgift.


  • Man skal dog være opmærksom på, at prisen på en p-afgift udstedt af et privat parkeringsselskab inkluderer moms. Det gør det ikke på en afgift udstedt af det offentlige.


Kilde: Q-Park

Rimelighedens grænser

Men betyder det så, at private parkeringsfirmaer bare kan sætte prisen på en parkeringsafgift så højt de vil? Både ja og nej.

- I princippet kan vi sige, at en parkeringsafgift skal koste 10.000 kroner, siger Alex Pedersen og fortsætter:

- Men i praksis fungerer det ikke helt sådan. Der er nemlig en paragraf i Aftaleloven, der siger, at der skal være en vis rimelighed mellem skade og bøde.

Og ifølge Alex Pedersens vurdering, er en p-afgift på 10.000 kroner altså uden for rimelighedens grænser. 

Prisen vil fortsat stige

Er man en af dem, der ligesom Lisbeth Plüger mener, at 795 kroner er lige i overkanten for en parkeringsafgift, så er der dårligt nyt. For spørger man Alex Pedersen vil priserne blot stige.

- Specielt nu hvor inflationen stiger, så vil prisen ændre sig - og det sker inden for nær fremtid.

Faktisk vurderer han, at Q-Park allerede i 2022 - og senest i 2023 - vil hæve prisen på parkeringsafgifter. Hvor meget, ved han dog ikke. Det er dog ikke kun på grund af inflationen, at priserne stiger.

- Afgiften skal jo også fungere som straf - eller afskrækkelse. Og det, synes jeg ikke, 510 kroner signalerer, siger Alex Pedersen.

Forkert model?

Lisbeth Plüger accepterer til fulde den p-afgift, hun har modtaget. Men prisen, er hun stadig betænkelig ved.

Sagen er nemlig den, at hun søndag på grund af travlhed får parkeret på en privat plads til 46 kroner i timen, men får betalt for den kommunale parkering, der om søndagen på Frederiksberg er 0 kroner.

- Jeg anfægter ikke selve p-afgiften - kun beløbet. Jeg parkerer helt normalt på en plads og generer ikke nogen, og så føles en afgift på 795 kroner som en spand koldt vand i hovedet., siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg mener, at der bør være en proportion i forhold til det, man skulle have betalt - fx max 200 procent af prisen for at parkere. I mit tilfælde var det i to timer, så kontrolafgiften må være på omkring 600 procent, og det er lige voldsomt nok, når man ikke er til fare for nogen.

Alex Pedersen kan da også godt forstå, at hun har den følelse. Men ifølge ham er Lisbeth Plügers løsning logistisk set problematisk.

- Vores p-vagter kan jo ikke vide, hvor længe ens bil har holdt parkeret uden at betale, siger han.

- Og hvis man vender det om, så kan det pludselig blive en dyr fornøjelse. Tænk nu, hvis man får parkeret ulovligt og herefter tager en uge til Spanien - så er det pludselig rigtig mange penge, man skal betale i afgift. Langt mere end 795 kroner i hvert fald.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik