Forvirret i parkeringsjunglen: Hvorfor kan vi ikke bare have én app, der dækker al parkering?

Det kan være svært at finde rundt i de mange parkeringsapps, man kan downloade til sin mobil. I har bedt os undersøge, om der ikke er en enkel løsning.

Svaret Kort

  • Alle har lov til at lave en parkerings-app

  • Det er dit individuelle behov, der bestemmer din bedste app

  • Selv hvis en app kalder sig landssækkende, skal man være vågen som bilist

EasyPark, ParkMan, ParkOne, PARKPARK – og nå ja, der er også OK og Apcoa-appen. 

Listen af parkeringsapps, der kan bruges til at betale for parkering, er lang.

Alene Københavns Kommune lister hele seks forskellige apps, der kan bruges, når du skal parkere din bil i hovedstaden – og så skal du ovenikøbet sætte dig ind i forskellen på de gebyrer, som appleverandørerne opkræver, når du bruger deres app

Men hvorfor er der ikke bare én app, der dækker al parkering?

Det undrer Peter Kyhn fra Køge sig over, og derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

- Der er mange parkeringsselskaber, der huserer, så hvilken app dækker dem alle? Og findes den ikke, hvor mange og hvilke apps skal man så have for at dække hele landet?, spørger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

(Dine data er sikre hos os som public service-mediehus. Læs mere om cookies i svaret her.)

Hvorfor så svært?

De mange parkeringsapps har da også voldt Peter Kyhn fra Køge problemer. Han synes nemlig, at det er svært at finde ud af, hvem der opkræver afgifter i forskellige områder.

- Jeg bor på landet, og det er fuldstændigt vanvittigt, at det ikke er lettere for os bonderøve at komme ind til de store byer og finde ud af, hvordan det fungerer. Bymennesker rejser vel også til andre byer og skal bøvle med det samme, siger Peter Kyhn til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

quote Det er fuldstændigt vanvittigt, at det ikke er lettere for os bonderøve at komme ind til de store byer og finde ud af, hvordan det fungerer

Peter Kyhn, Køge

- Jeg har bare ladet være med at parkere, når det ikke har været klart, hvilken app, man skal have, så tænker jeg nej, det orker jeg ikke, og så opgiver jeg. Engang var jeg kørt til Christianshavn, men det var umuligt at overskue parkeringen, og så kørte jeg hjem igen. Det er fuldstændigt håbløst, at det skal være sådan, siger Peter Kyhn.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Ugens vinderspørgsmål

  • 40 procent af ugens stemmer gik til Peter Kyhns spørgsmål

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål her i artiklen

  • Når du stemmer, er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang

Fra nyhed til nødvendighed

Vi har kendt til P-apps siden begyndelsen af 2010'erne. Jyllands-Posten skrev begejstret i 2013 om at en ny type apps var på vej, der gjorde det muligt at styre sin parkering gennem mobilen.

Avisen afprøvede en af de første apps og konkluderede, at det virkelig smarte var, at man fra sin smartphone både kunne forlænge og forkorte parkeringsperioden – ”den lige vej til at undgå at betale for meget - og til at undgå bøder.” 

Dengang var P-apps en ekstra mulighed for at betale for parkering, mens det normale var at købe en fysisk P-billet i en automat. I dag er det lige omvendt, og spørgsmålet er ikke: 'Vil jeg have en app?', men: 'Hvilken app - eller apps- skal jeg have?'

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen)

Sådan virker en parkerings-app

Med en parkerings-app kan du klare alt omkring parkeringen fra din smartphone

  • Appen, som du skal downloade på din mobil, gør at du kan sætte parkeringen til et bestemt tidsrum, uden at du behøver at taste din bils registreringsnummer ind på en fysisk automat.

  • Med en parkerings-app kan du nemt starte, forlænge og stoppe parkeringen og betale for nøjagtig den tid, du skal holde i byen.

  • Hvis du for eksempel vil holde på en bestemt plads i 12 minutter, så kan du bare gøre det – og så kommer du også kun til at betale for de 12 minutter, du holder på den parkeringsplads, du har valgt.

  • Der er dog apps, der opkræver betaling for hver påbegyndt periode, typisk en time. Så parkerer du i en time og to minutter, kommer du til at betale for to timers parkering.

  • P-apps har indbyggede funktioner, der hjælper med at aflæse p-zone og område, finde p-pladser og give besked om, at din parkering er ved at løbe ud.

    Prisen for parkering med en app afhænger af to faktorer:

    1. Zonen, tidspunktet for og længden af parkeringen. De penge går til ejeren af p-pladsen.
    2. Beløbet, som firmaet bag P-appen tager for at håndtere parkeringen.

Hvorfor ikke bare én parkerings-app?

Selvom det kunne være smart, at blot én app dækkede al parkering, så er realiteten, at vi må vænne os til mangfoldigheden af P-apps.

For firmaerne bag de forskellige P-apps arbejder i et frit marked, og intet enkelt firma må have monopol på at opkræve betaling for parkering. Samtidig er der mange forskellige ejere af landets p-pladser med betaling.

Dennis Lange er chefkonsulent bilisternes interesseorganisation FDM. Organisationen forsøgte at sammenligne forskellige apps tilbage i 2018. 

Dennis Lange konstaterer, at regnestykkerne har ændret sig siden da, modsat den forvirrende situation, som vores spørger oplever.

- Der findes ikke én app, der dækker alle p-pladser i landet, så man kan ikke sikre sig ved bare at have én. Det er også svært at forestille sig, at der komme sådan en, siger han til TV 2 Kosmopol.

- Det er private selskaber, der udvikler og driver de her apps. Alle selskaberne kan få aftaler med kommunerne om at opkræve betaling på kommunens parkeringspladser. Så er der de private parkeringspladser med betaling, og her er billedet lidt mere broget. Ikke alle arbejder sammen, og hvert p-selskab skal selv finde ud af at lave en aftale med ejerne af p-pladserne, siger Dennis Lange.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Eksempler på forskelle: Parkering med fire forskellige apps

Parkering med EasyPark

EasyPark oplyser, at deres app dækker betalingsparkering i hele Danmark og i over 20 europæiske lande.

Firmaet opkræver et servicetillæg ud over prisen for parkering og opladning.

Når man benytter den såkaldte pay-per-use-løsning består den nuværende standardpris for kunder i Danmark af et servicetillæg. Det ligger på 15 procent af parkerings- eller opladningsomkostninger med et minimum på 4 kroner.

Derudover kan man også købe et abonnement gennem EasyPark. Det koster 49 kroner om måneden.

Parkering med PARKPARK

PARKPARK oplyser til TV 2 Kosmopol, at de har stort set samme udbredelse og funktionalitet som EasyPark, men skiller sig ud ved at have en anden og mere fleksibel gebyr-struktur. Firmaet tager 1,60 kr. pr. påbegyndt time.

Appen virker på Apple Car Play og Google Auto. Det betyder at en parkering kan startes og stoppes på bilens display uden at kan behøver at tage app’en frem.

PARKPARK har en funktion som hedder Auto Stop, der husker dig på at stoppe din parkering når du kører fra P-pladsen.

Parkering med ParkMan

Parkeringsappen Parkman opkræver de normale parkeringstakster plus et servicegebyr. Udover de almindelige takster til ejerne af p-pladserne, lægger firmaet fem kroner oveni og yderligere 10 procent i gebyr.

Ifølge ParkMan kan man bruge deres app til at betale for parkering i Danmark, Finland og Litauen.

Som flere af de andre apps, kan appen hjælpe med at finde ud af, hvor man kan parkere i et ønsket område.

Parkering med ParkOne

Ifølge ParkOne virker deres app på alle kommunale pladser, og den dækker 93 procent af betalingspladser i Danmark.

ParkOne har et gebyr på 10 procent af parkeringsprisen – dog mindst fire kroner.

Som flere af de andre apps advarer appen dig, hvis du skal være opmærksom på forhold, som hvor du er ved at parkere, hvis din GPS er upræcis, og når din parkering er ved at udløbe.

Kilde: EasyPark.com, Parkman.io, ParkOne.dk, PARKPARK

Kunne kommunerne ikke gå sammen?

Det er kommunerne, der ejer langt de fleste p-pladser med betaling herhjemme. Selv i det frie marked kunne de gå sammen om at lave en landsdækkende app til deres egne p-pladser. Det er bare usandsynligt, at de gør det.

- Hvis kommunerne ville, kunne de måske udvikle deres egen, landsdækkende app. Men det har kommunerne ikke lyst til. Det er dyrt og besværligt at udvikle og vedligeholde apps. I stedet laver de aftaler med dem, der har forstand på det, som underleverandører af parkeringsbetalingerne, forklarer Dennis Lange fra FDM.

Ja, hvad skal man vælge? Der er ikke andet at gøre end at tjekke, hvad der taler ind i lige netop dit parkeringsbehov.
Ja, hvad skal man vælge? Der er ikke andet at gøre end at tjekke, hvad der taler ind i lige netop dit parkeringsbehov.
Foto: Søren Breiting/Biofoto /Ritzau Scanpix

Dækning er ikke alt

Chefkonsulenten har dog et bud på en app, der dækker bredere, end de andre apps, og det er EasyPark. 

Appen dækker betaling for parkering af stort set alle slags fra gader til p-huse i hele landet. Derudover kan du betale med EasyPark-appen i over 20 lande – og det er alt fra Spanien og Italien til USA og New Zealand.

Men dækningen, som er vigtigst for vores spørger, er bare én parameter ud af tre, som firmaerne konkurrerer på.

Prisen for parkering og funktionaliteten af appen spiller også en rolle for, hvad er er den mest optimale løsning for hver enkelt. 

Funktionaliteten handler om, hvor let appen er at betjene og hvad den tilbyder ud over betaling for parkeringen. Det kan være muligheden for at finde en parkeringsplads eller få besked, når man skal stoppe sin parkering.

Ekspertens gode råd

Selvom mange P-apps dækker det meste, så skal man være vågen som bilist. 

- De fleste bilister har en til to apps, som de typisk bruger. Og så holder de nøje øje med, hvad der står på nye parkeringspladser om, hvilke apps man kan bruge der. Der er ikke rigtigt andre måder at gribe det an på, siger Dennis Lange fra FDM.

Chefkonsulenten har også et andet godt råd til dem, der skal parkere i eksempelvis hovedstaden.

- Det bedste råd er at se på, hvor man typisk parkerer, hvor ofte og hvor længe. Vær opmærksom på, hvilke apps, der kan bruges lige der og vælg så dem, der passer bedst, som er billigst i forhold til behovet, og som føles lettest at bruge, siger Dennis Lange.

Fortsat en jungle

Efter undersøgelsen af spørgsmålet om, hvorfor der ikke findes én app til al parkering, synes køgenseren Peter Kyhn fortsat, at det er en jungle at finde rundt i de mange parkerings-apps. 

Han hæfter sig dog ved, at der er en app, der dækker bredere end de andre, for det er vigtigst for ham. 

- Så vil jeg downloade den. Så må vi håbe, at den dækker, hvor man har behov. Men det må tiden vise. Det forbliver en jungle, men sådan er det, siger Peter Kyhn.

Tak til Peter Kyhn for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder:


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik